HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

onsdag 1 januari 2014

Nyårsafton

Att jag tog mig ut på en löparsväng var enbart för att jag bestämt det innan.
Kände mig jäktad och gillade inte alls läget att vara ute på vägarna när jag hade annat att göra.
Sprang med andra för fort upp till Kimstad så att jag flämtande fick ryta i åt mig själv så att jag inte skulle vända, vilket jag hade lust med.
Det blev en 13,7 km runda och sammanlagt 2013 så sprang jag då 113 mil.

För övrigt så skulle jag laga mig en trerätters som jag hade minimalt koll på och så skulle jag skriva.
Om vi ska inleda med maten då så gick den väldigt bra...
Eller inte...?

Bra att jag satt upp en lapp på kylskåpet eftersom jag hade två höga glas i dörren...
Synd bara att jag totalmissade lappen och direkt slängde upp kylskåpsdörren...


 
 
 






 Förrätt nummer 1: Ostsuffle.
Förrätt nummer 2: Västerbottenpaj (som jag kryddade extra med räkor&dill)




Sallad till båda förrätterna som bestod av Romansallad, mozarellaost, rödlök, avocado, hasselnötter och limejuice.
Högsta betyg till hela förrättstjosan både i smak och utseende.
Problemet (om man väljer att se det så) var att jag blev så proppmätt.
Läge att vänta en timme (eller rentav två) med huvudrätten.
Då (klockan 21:50) blev det plötsligt fullständigt kolsvart.
Ja, datorn kopplade in batterikraft vilket gjorde att den var ensam om att inte tvärdö.
Jag kände mig ganska säker på att detta inte var något som jag själv kunde fixa i mitt eget elskåp, för nog för att jag inte ser Norsholm en bit ner här, men jag ser himlen ovanför den lilla byn och där såg det ovanligt mörkt ut.
Efter en halvtimme så kom eon ut med felet på sin hemsida.
Efter ytterliggare en stund så kom saken också upp hos NT, där det först inte lät så optimistiskt.
Då insåg jag att någon huvudrätt kommer det inte att bli denna nyårsafton.
Värme och ljus kan i alla fall vara trevligt så jag tände en brasa i spisen och slog mig ner med en god bok.
Nej, innan boken så tog jag min efterrätt som ju redan var klar och bara skulle pyntas med lite hallon.










Saffranspannacotta som jag smugit ner lite Baileys hasselnötsvariant i och till slut pyntat med hallon.
Vackert och gott och jag var ju själv så att ett glas tidigare under kvällen gått sönder gjorde ju inte jättemycket.

Vid klockan 23 så hade NT pratat med någon på eon som då hade lite koll på läget.
Den sa att strömmen helt säkert skulle vara tillbaka till halv tolv och det var där vid spisen jag satt och läste, när det vid halv tolv blev ljust igen.

Bara att sätta på kaffe och fortsätta att skriva.

När det blev dags för tolvslag så gick jag ut, men med fjolåret i minnet så  vet jag att jag ser inget spännande ändå.
Gick alltså in ganska direkt.
Ingen champagne och ingen fet cigarr...

Nu har min telefon(jäkel) dött vilket är klart irriterande när jag ska kasta in bilder här.
(Lever nu igen någon dag senare...)

Vi får se om jag orkar skriva mer under den här natten eller om jag går igenom nyårslöften imorgon istället.

Puss och kram och gott nytt år för tusan...
2014 är grejen nu.

Inga kommentarer: