HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

onsdag 1 januari 2014

Nyårslöften, året som gick och året som kommer....


Eftersom jag igår kväll och i natt satt och skrev om löpningen 2013-2014, så har jag väl resten kvar nu då.
Till att börja med så ska vi titta på de nyårslöften jag gav förra nyåret.
Visst gjorde jag väl också sen en liten koll på hur bra det såg ut för mig, någon gång i april eller om det var i juli....
Jag får leta.
Givetvis så ska jag kasta ur mig ett antal nya nyårslöften och då kan jag såklart inte vara så luddig som jag var igår angående löpningen.
Jag får helt enkelt sätta lite ramar också på löpningen i det här inlägget.

När löftena är avklarade så tar jag nog en titt bakåt på året som var.
Vad var bra och vad var dåligt.
Vad var fantastiskt kul och vad gjorde att jag mest hade lust att lägga mig långt under täcket och stanna där.

Jag tar också en stor blick över 2014 och ser vad jag tänker ha för mig allmänt och vad för tokigheter jag kan slå till på.

Jag märker att här kan jag bli sittande idag.
Tur att kaffet rinner här som precis som Nilen rinner i Afrikas östkant.

Hmmm...efter nu en timmes letande så konstaterar jag att några tankar mitt i året 2013 angående hur det går med nyårslöftena inte finns.
Säger bara vid ett tillfälle att det ser bra ut, inget mer än det.
Let´s go...
Joo, nu hittade jag det....redan den 11 mars.
11 marsgissningarna är målade i gult, grönt  eller rött (gul=klart trolig, grön=tveksam, röd=noo)
nyårslöften =========> 2013
^^jag ska börja på någon form av gruppträning (typ aerobics)
No, och att det ska ske kan jag nog inte riktigt se. 3 %
Den 1:e december så köpte jag ett kort på friskis och svettis.
Det kortet gäller till den 1: juni 2014.
Bra så långt, men jag har under den månad jag gått dit, för nog har jag varit där säkert tio gånger i december, ännu inte testat något pass.
För att jag är rädd? Nae, det tror jag inte.
Tror mer att det handlar om att jag faktiskt har så mycket annat att göra där.
Till trots för kortet och möjligheten så är detta löfte FEL!!
 
^^jag ska inte äta en godis eller snacksbit
Redan brutet löfte. Har nog ätit två påsar jordnötter. Förutom nötter så tror jag att jag kan ha 50% chans att klara det. Det beror på min vilja och bestämdhet.
 
Jag är och har varit så bra på att hålla mig borta från allt förbjudet, förutom jordnötter.
På något sätt så lyckas den där hjärnan inbilla mig att jag behöver nötter för att jag inte ska dö eller åtminstånde svimma i bilen på hemvägen.
För det är då, på vägen hem shoppingen som det händer.
Det stora problemet är att när jag väl klantat mig med nötter så har det nog hänt att jag slarvat med popcorn med cheddarsmak eller vanligt äckligt jävla godis ihop med nötterna, eller möjligen dagen efter. Skulle tippa att det har hänt tre, möjligen fyra gånger under året.
Givetvis är löftet FEL!!
^^jag ska springa 60 mil (såg ni, jag minskade kraven) minst
Just nu sprungit 12,2 mil så visst har jag stor möjlighet att fixa 60 mil. 95% om jag är skadefri
 
 
 
Jag har under 2013 sprungit 113,11 mil.
Jag inledde (som vanligt) med ett enda pass i januari, 16,9 km långt.                                                   
Jag avslutade i december med att springa tre pass, sammanlagt 30,5 km.
De andra tio månaderna så sprang jag mellan 76 och 216 kilometer.
Juli var helt klart toppmånaden med 216,4 km, ändå så sprang jag bara ett pass de sista elva dagarna på månaden.
Bra jobbat.
FIXAT!!!
 
^^jag ska ha en bra Madeiraresa i mars och jag ska vara i bra form när jag åker dit.
Visst borde jag klara av att ha en bra resa till Madeira men jag är inte i den form jag skulle vilja.
 
 
 
Om ni verkligen vill läsa allt som hände på den där resan och titta på bilder (tveksamt va?) så titta bland marsinläggen.
Bra form??
Det får duga...
Alltså, min Madeira resa var otroligt bra, men det var irriterande att det varje dag var dåligt väder uppe i bergen.
Sol nere vid kusten var det ju, men jag ville ju absolut upp på Pico Ruivo, vilket inte blev av.
Måste ändå bli så här....FIXAT!!!
^^jag ska ta hand om mitt hus och min bil
Hmmm....huset lovar jag att fixa till nästa vinter, men bilen känner jag är ett stort misslyckande. Om det är han eller mitt fel är väl en annan fråga.
Titta, den är kärleksfullt tvättad för hand på julafton.
Att inte byta till vinterdäck förrän vid lucia tycker inte jag har något med att ta hand om bilen och göra.
Dagen innan jag åkte ut på min Sverigeturne (Säffle, Vansbro, Karlstad) i somras så gjordes den ren både på insidan och utsidan.
Lampor har lyst som det värsta hookerplacet, men jag har fyllt på det som ska fyllas på.
Ett däck som tydligen var heeelt slut pajade en dag på motorvägen, men jag var lugn, fixade bort däcket och på med reservdäcket.
Nja, jag kan nog ta hand om den ännu bättre, men i år var ett steg i rätt riktning.
Huset??
Nja, jag har absolut planer på att fixa så att så lite vatten som bara är möjligt kommer i närheten av huset, så där har jag att göra.
I övrigt så är det inte så mycket måsten känns det som.
Det finns mycket att göra skönhetsmässigt, men det jag pratar om i den här punkten är endast det praktiska.
Som sagt, njaee, kan bli bättre och vill bli bättre.
FEL!!
^^jag ska göra ett bra jobb på Kyrkskolan
Det gör jag och det kommer jag att göra. 99%.
Ja, jag får ofta höra av rektor Ulla att jag gör ett väldigt bra jobb.
Att jag jobbar kvar för att hon gör allt hon kan och lite till för att jag ska vara kvar bevisar ju den saken.
Nu ser det ju ut som om jag blir kvar i evigheter...
Mina kollegor och mina barn tycker oftast också att jag gör ett helt okej jobb.
FIXAT!!!
^^jag ska laga mer nya maträtter
Jodå, jag har gjort något och jag kommer att fortsätta med det. 95%
 
 
En sak är säker och det är att jag lagar väldigt bra mat.
Jag lagar varje dag mat som jag tar med i matlåda till jobbet.
Men så mycket nytt vet i 17...
Tycker det här nyårslöftet var aningen konstigt.
Bra, vällagad och naturlig mat får väl helt enkelt duga.
Och hur ofta har jag inte suttit här på kvällen och skrivit samtidigt som maten till matlådan blivit klar och jag har skrivit att jag får lust att äta upp den nu...
Bra jobbat och speciellt bra nu när jag i år köpt nya matlådor så jag slipper plasten.
FIXAT!!!
^^jag ska inte väga mer än 80 kilo någon gång under året
Nja, jag väger nog väldigt nära 80 och vissa dagar är jag över. För att lyckas så får jag nog ta mig ner till genomsnittet 78-89 och det är väl sisodär 50% om jag klarar det.
 
Eftersom jag skänkt min våg till min arbetsplats så har jag ingen aning om vad jag väger.
Jodå, det har jag nog.
Det är nog precis som det står här uppe i det gröna, fast ärligt talat så är jag nog inte över 80 någon gång längre.
Nu på julavslutningen så fick jag ju på mig mina röda byxor, vilket var ett tag sedan sist.
FIXAT!!!
^^jag ska försöka sälja kläder på tradera och annat någon annanstans
Tradera är ett fiasko hittills då dom saker jag lagt ut enbart kostat mig pengar. Skandal är ordet och jag tvivlar på att det kommer att ändras utöver året.
 
Helt riktigt, inte gjort fler försök.
Tänker däremot att göra ett försök i mars typ...
FEL!!
^^jag ska suga i mig av föreläsningar, vin och trevlig sällskap på kryssningen i april
Kan inte se att det ska misslyckas nej...100%.
 
 
Jodå, det blev precis så bra som jag trodde...
FIXAT!!!
^^jag ska bli klar med mitt hus och ordna en trevlig trädgård med mycket växande grönsaker och blommor.
Kommer antagligen inte ge mig själv godkänt men det kommer att bli bra ändå.
Man kan ta mig tusan inte säga annat än att jag lagt ner tid i min trädgård.....men jag har en förmåga att glida iväg och göra en massa konstiga saker hela tiden.
 
Dom här som jag egentligen inte vill äta och ett gäng hallon är nog det som varit ätbart från min tomt.
Jo, gräslök också.
 
 
När jag gav löftet så hade jag säkert en helt annan bild.
Kanske som den jag nu har inför årets trädgård.
FEL!! .....på trädgården alltså.
 
Klar med mitt hus stod det ja och det är jag absolut inte.
Det har egentligen hänt väldigt lite här inne i år.
En del saker har bara inte blivit av och en del saker har jag inte haft en aning om hur jag ska göra.
Ett exempel är golvet i allrummet som aldrig gett mig en känsla av hur det ska bli, men nu när det växte fram en känsla så körde jag på den.
Att få iordning på allrummet kommer att bli jätteskönt och kommer i sin tur att lösa många andra trådar.
Men godkänt här inne, nej...
FEL!!
 
^^Dammen ska bli klar (här på Lilla Åsen alltså)
Det kommer den att bli eller dom rättare sagt eftersom det är två. 98% att det kommer att bli bra och blir det inte bra så jobbar jag vidare så att det blir det.


 
Ojj, en 98 % som jag här och nu kommer att svika....
I och för sig så står det dammen och menade jag den nedre dammen  så förstår jag procenten.
Jag har absolut mest fokuserat på den övre dammen, vilket tagit hur mycket tid som helst.
Känns hårt att inte lyckas med det här löftet när jag vet hur mycket jag har slitit uppe på berget, men här hjälper inga tårdrypande historier, här gäller klart eller inte klart.

FEL!!

^^Jag ska styrketräna minst varannan dag
Då får jag köra hårt från och med  nu för hittills så har det varit något enstaka pass.

Man kan undra varför jag inte målade den här röd direkt.
Något enstaka pass var precis var det var fram till december och jag började köra på friskis.
Dock blev det inte ens varannan dag i december pga av alla helger.

FEL!!
^^jag ska på den här bloggen hitta på lite mer roligheter och spela in mer videos
La ut videon när jag åt choklad, men gissningsvis så kan det bli fler när det blir varmare ute och tokigare i blodsystemet.50% chans att jag kommer att bli nöjd.



Nej, nej, och åter nej, inga roligheter alls...

FEL!!
^^jag ska gå plus på tippning
Det ser inte bra ut för mitt tippande. Motvind deluxe måste bytas mot härligare vindar. 10% att det vänder till godkänt.



Minus blev det och att gå minus måste få ett slut, annars så lägger jag av.
Att det tar pengar är illa nog, men det tar mycket av min tid också och det är inte okej om det inte ger mig plustecken.

FEL!!
^^jag ska ha koll på min ekonomi
O´nej, min ekonomi är katastrof och jag har noll koll.



Att datorer, elanläggningar och bilar inte fungerar som dom ska känns en smula orättvist, för dom bokstavligen snor  mina pengar och då spelar det ingen roll hur mycket koll man har.
I och för sig så har jag inte mycket koll, men samtidigt så känner jag att jag inte behöver ha superkoll.
Jag har 2013 shoppat mycket mindre än tidigare och slösat anser jag inte att jag gjort.
Men såklart kan jag inte godkänna den här punkten.

FEL!!
^^jag ska läsa minst 10 böcker
Hmmm....jaa, kanske kommer jag att klara det. Eftersom jag gärna vill det och viljan kan vara stark så ger jag mig själv 88%.



Oj, den här punkten har jag inte haft en tanke på...
Bara att börja räkna då.
10
Nu hade jag limmat in bilder på alla i ett worddukument, men är inte så kunnig att jag kunde kasta in det här.
Alltså kan ingen påminna mig om att jag faktiskt läst en till som jag här och nu glömt.
10 alltså...och så håller jag på med två.

FIXAT!!!
^^jag ska gå på minst två föreläsningar (som intresserar mig)

Eftersom jag här inte får räkna med dom jag ska lyssna på, på kryssningen så kan det bli svårt. Inte ännu hittat någon som intresserat mig. 25%.
 
Nehe, inte räkna med dom på kryssningen alltså och inte dom som jag lyssnade på i Säffle heller då kanske.
I mars så visste jag inte att jag skulle till Säffle!

11 september Olof Röhlander
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/09/olof-rohlander.html
16 september Tommy Svensson
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/09/halsosammare-liv-med-tommy-svensson.html

Men ärligt talat, varför skulle jag inte räkna alla dom som jag lyssnade på, på kryssningen och i Säffle??

FIXAT!!!........i vilket fall som helst.

^^jag ska deltaga i minst ett löplopp

Det kommer jag att fixa. 99%.
 
Ja, det var ju 15 år sedan jag senast var med i ett lopp så visst var det långt ifrån säkert.

Jag startade i sju lopp 2013, om man nu kan räkna in ultraintervallerna som ett lopp.
Black River Run i Västerås som var årets klart längsta lopp, 50 miles dvs. 80,5 km tog jag mig inte i mål i, men dom andra sex fullföljde jag på mer eller mindre ostadiga ben.
Det aningen sjuka i kråksången är att tävlingar står för 36,19 mil, alltså nästan en tredjedel av löpsumman.
Jag har sprungit två stycken halvmaror.
Kanallöpet i maj (1,43,57) (i en jäkla motvind)
Broloppet i oktober (1,40,11)
Jag har sprungit tre stycken maraton.
Vansbro terräng i juli (4,23,51)
Finspång i augusti (3,58,04)
Valencia i november (3,45,05)
Om man säger att halvmarorna var bra så var marorna desto sämre....
Under Black River Run i september som jag alltså bröt, så sprang jag 49,13 km (5,05,10)

Samtidigt som man konstaterar dessa fakta så är det bästa och givetvis en föresättning till allt detta att jag inte varit skadad eller haft ont någonstans.

Visst ja, vi hade en kvar...

Jogg.se´s åtta mil som vi också kan kalla ultraintervaller.
Åtta stycken milar under ett dygn.
Starta klockan 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18 och 21.
Hur jag tänkte och kände före, under och efter den upplevelsen kan jag inte beskriva just nu.
Ni som är intresserade och inte läst...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/07/ultraintervaller-20-juli-2013.html

Vansbro maraton...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/07/vansbro-terrangmaratonoch-vidare-till_6254.html

Finspång maraton...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/08/tunga-ben-och-hetta.html

Valencia maraton...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/11/valencia-marathon-2013.html

Black River Run...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/09/ultralopare.html

Kanallöpet...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/05/loppet-ar-over.html

Broloppet...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/10/broloppet.html
FIXAT!!!

^^jag ska deltaga i jogg.se´s åtta mil på en dag (tveksamt va)
Den här trodde jag inte en sekund på själv men efter att ha startat och klarat sex mil i kalla fenruari så finns det hopp för juli(eller november). 25% att jag klarar alla åtta.

Jogg.se´s åtta mil som vi också kan kalla ultraintervaller.
Åtta stycken milar under ett dygn.
Starta klockan 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18 och 21.
Hur jag tänkte och kände före, under och efter den upplevelsen kan jag inte beskriva just nu.
Ni som är intresserade och inte läst...
http://lillaaasen.blogspot.se/2013/07/ultraintervaller-20-juli-2013.html

FIXAT!!!....med glans.
^^många morgonpromenader
Ingen hittills, men tanken var nog att dom skulle ske i sommar och såklart nu i utlandet.

 
Några på Madeira och tror jag två här hemma i somras.
Inte ens nära, men sanningen är att dom är bäst utomlands.

FEL!!

Känns som lätta löften i år.
Okej....jag får slutresultat till 10-10
Knappast godkänt totalt.
Fast vissa känns såklart viktigare än andra.
Motiverad och säker på mig själv som aldrig tidigare.
 
Som ni märker inga löften eller förhoppningar om prinsessor i mitt liv... Jag har inga förhoppningar eller ens önskningar, eller faktiskt inte ens tankar åt det hållet. Jag hoppas att jag får träffa Tuva någonstans någon gång, annars så får jag leva på och fortfarande bubbla inombords av årets två möten.

Egentligen så kanske jag borde få en extra poäng här (om det nu kan vara värt ett poäng att vara negativ ....eller om jag inte är negativ utan endast en logiskt tänkande person)
Alltså inte en tanke om att jag vill ta någon i min famn och gosa in mig...
Och visst har jag träffat Tuva och visst är det så bra som det kan bli här i livet.

Nu känner jag mig redo att återhållsamt med stabilt kasta mig över nyårslöften till 2014.

FFFF....I år ska jag inte bara skriva ut hur många böcker jag ska läsa utan också vilka.
De fyra på översta raden ska jag läsa.
Dom på nedersta raden ska jag i alla fall läsa en, men jag kommer nog inte ge mig själv godkänt om jag inte läser två.
Så ska jag också köpa och såklart läsa dessa.

  Omslagsbilde  Fettfrälst! Stark, frisk & snygg på högfettkost 
 
FFF...Jag ska (när jag ätit upp all ost i kylskåpet) ta en mejerifri månad.
Observera att jag då i likhet med andra mer kunniga personer inte ser smör som en mejerivara.
 
FFFF...Eftersom det inte är någon mening med att säga att jag ska dricka minst en liter vatten (eftersom jag kommer att missa det vissa dagar) så säger jag istället att jag ska öka mitt vattenintag mycket.
 
FFF...Jag ska inte köpa någon lykta, någon pläd, några löparskor eller någon löpartop i år.
 
FFFFF...Jag ska inte äta något med högt kolhydratinnehåll. Inte en enda jordnöt och inte en endaste godisbit.
 
FFFFF....Jag ska verkligen ta detta tillfälle att jag nu har ett träningskort på Friskis & Svettis och se till att träna där fram till 1 juni.
Styrketräning ben är det absolut viktigaste....
 
FFF....På tal då om Friskis så ska jag se till att i alla fall testa aerobic, corepass, spinning och deras utelöparpass.
Kanske fastnar jag...
 
FFFF...Ska se till att jag verkligen kommer iväg på lchf-kryssning, lchf i Säffle, maraton i Barcelona och maraton i Stavanger.
 
FFFF...Göra det jag kan för att förbättra skolmaten och ialla fall skrika högt om ändring på mjölk och margarin.
 
FFFF....Testa och verkligen ge "kallsup" en chans.
 
En kallsup, slurp av väldigt salt vatten är en påfyllning av de elektrolyter/mineraller vi behöver för att kunna effektivt transportera vatten i kroppen. Det är som en "svamp" i din kropp som håller kvar vätskan och är det färdmedel vatten använder sig av. Vid LCHF töms de glykogenreserver som finns i musklerna och levern. För att kompensera detta ökar vi mängden elektrolyter för att effektivt kompensera vätskebristen i kroppen.
Magnesium, Kalium och natrium...är mineralerna man vill åt.

FFFF...Bli klar med mitt hus med hur jag vill ha det.

FFF...Måla och tapetsera gäststugan och ha ordning och fint där. Ordning gäller alla mina andra bodar också.
'
FFFF...Min trädgård vet jag hur jag vill ha och det är bara att se till att det blir så.
...mycket rosor
...dammarna klara och sammanflätade
...tre trädgårdsland
...kompost och planteringsbord
...nya grävprojekt
...vattenbortrinning
...baksidans uteplats
...ta hand om allt det jag sår och det jag köper

FFFF...Ta hand om bilen, vilket i nuläget betyder att den ska vara ren och fin, påfylld och att nya däck köps.

FFFF...Verkligen försöka att sälja saker som du inte behöver, framför allt tidningar, ljudböcker, böcker och kläder.
Traderaryck i mars till att börja med.

FFFF...Gå plus i tippning och nu känns det som om det är sista försöket att återigen gå plus.
Komprimera, fokusera och gör det du ska.
Lägg ner mycket mindre tid på detta.

FFF...Lära mig crawla (inkluderat andning såklart)

FFFF...I min löpartråd om 2013-2014 så var jag mest luddig och inte så målinriktad som jag faktiskt kommer att vara här.
Här handlar det om löften och att se till att löften infrias.

...ska springa 200 mil
....ska se till att min kropp är vältränad och stark (ben, mage, rygg) och att den håller en vikt på ca.77kg)
...ska springa intervaller så gott som varje vecka.
...använda min backe till intervaller väldigt ofta.
...besöka och slita mig uppför Yxbacken minst fem gånger (fem tillfällen alltså) under det första halvåret.
...Delta och komma minst sex mil i en 6-timmarstävling.
...Delta och komma i mål i Black River Run, helst under 9 timmar.
...Springa maraton under 3,30.
...Springa halvmaraton under 1,40 (1,38 också)
...verkligen försöka att springa Broarna runt och/eller Grebyrundan under dom veckor det körs.
...träna, äta, vila och tävla på ett klokt och bra sätt.

Fortsätter det här inlägget med året som gick och året som kommer, en annan dag.

 

Inga kommentarer: