HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

torsdag 23 maj 2013

Den generade Birgitta

Hej !
Jag är fortfarande blåaktig efter dagens Östergötland runt resa i kyla och regn...
Brrr...
Jag är ju som bekant riktigt kritisk mot den religiösa världen och under många år vägrade jag att traska in i en kyrka.
Nu gör mitt jobb att jag inte kan avstå.
Idag var jag inne i en ny, nämligen Vadstena klosterkyrka.
Den heliga Birgitta ligger där i en liten låda och det roliga är att i hennes låda ligger det fler folk.
Enligt kyrkans värld så är dom andra heliga och anonyma.
Det låter ju bra...
Känner att jag måste möta wikipedia nu...
Helig är ett ord från fornsvenskan, helagher, heligher, hälig, med betydelsen 'okränkbar', 'fridlyst, 'som ej får skadas', i modern betydelse 'som anses stå i nära förbindelse med det gudomliga och därför behandlas med religiös vördnad', både om konkreta och abstrakta företeelser (okränkbar).

Okej, det är såna...
Såna som inte kan ta att man tycker...såvida man inte tycker något väldigt bra.
Dom finns alltså redan dom lever, främst inom religionen men absolut också i idrottens värld.
Töntar kallar jag dom...

Tillbaka till Birgitta.
Jo, att hennes kistkompisar är anonyma kan man fatta men att lägga till att dom är heliga är såklart enbart för att det ska låta bra.
I och för sig så räcker det ju med att säga att när en person dött att den människan hade en nära förbindelse med gud...
Jävligt luddigt och jävligt hittapåigt tycker jag, men det är ju precis det kyrkans värld handlar om.
Att kalla dessa anonyma heliga för två spritglada, småvilda män vid namn Pelle och Bosse gör ju historien väldigt annorlunda, men som jag ser det väldigt mycket mer intressant.
Hur helig var du egentligen Birgitta ??

Aningen röda kinder va ??

Inte alls omöjligt att vi en vacker dag forkar vidare i den här historien...eller kanske en helt annan historia från den kristna världen.

Bedtime...och jag tar mina teknikböcker med mig..

Inga kommentarer: