HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

måndag 22 april 2013

Tårta i solen

Men....vad sysslar jag med ??
Jag har haft besök idag, av tre stycken glada människor.
Tjejer...
Ja, alla tre.
Men varför i hela ¤###¤¤¤#¤ tog jag inte kort på dom.
Vi satt ute länge och det var ruskigt jätteskönt.
Sol och besök men kameran stannade inne.
Jag kan inte nog jubla över den här helgen.
Menar då inte att det var för att jag fick ytterliggare ett år på nacken utan för att vädret var fantastiskt.
Nu på kvällen tog jag en löprunda och det var så skönt.
Mina gäster fick tårta.
En tårta som varit i frysen (ja, den skulle det) så den var inte helt mjuk när vi skulle sätta tänderna i den.





Nästa gång gör jag limevarianten istället...
Så här såg receptbilden ut och japp. min är vitaktig på vissa ställen och det är lakritsen som jag ville ha med.
Lakritspulver blandat med creme fraiche och stevia.

Hallonmoussetårta


Antal personer: 10-12 bitar
Mazarinbotten
200 g mandel
3 msk sötrix-flor och 0,5 krm stevia
3–4 msk vispgrädde
150 g mjukt smör
3 ägg
3 msk kokosmjöl
Hallonmousse
8 gelatinblad
500 g hallon
5 dl vispgrädde
3 msk sötrix-flor och 0,25 krm stevia
Servering
1 ask färska hallon
citronmeliss
Gör så här:
Gör så här:
Mazarinbotten
Sätt på ugnen på 175 grader.
Skålla och skala mandeln. Mal i mandelkvarn. Häll den malda mandeln och sötning i en matberedare och pulskör några sekunder. Tillsätt sedan en matsked grädde i taget till lämplig mandelmassekonsistens. (Det år bra att använda 200 g mandelmjöl istället för att skåla, skala och mala mandel men då blir mandelsmaken mindre tydlig.)
Låt mandelmassan vara kvar i matberedaren, lägg i smöret och pulskör. Tillsätt ett ägg i taget och kör till en jämn smet. Rör sedan i mjölet för hand.
Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform, cirka 24 cm i diameter. Bre ut mandelmassesmeten väl.
Grädda tårtbottnen i cirka 20 minuter. Låt svalna helt i formen och lossna sedan från pappret. Lägg tillbaka bottnen utan papper i formen.
Hallonmousse
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i minst 5 minuter. Mixa hallonen till puré. Häll cirka 1 dl av purén i en kastrull och värm ordentligt. Tillsätt grädde, blanda väl. Rör ner gelatinet i den varma hallonmixen. Blanda sedan mer den varma hallonmixen i purén.
Häll moussen över tårtbotten. Låt stelna i frysen i 4 timmar. Ta fram tårtan 1 timme före servering. Skär med en vass kniv runt kanten när tårtan är halvtinad. Dekorera med färska hallon och citronmeliss.
Fler av Mariann Anderssons bakverk finns här

Någon kanske blev en smula överraskad igår när jag skrev att jag inte hade någon tro och litade på skolan, eftersom jag själv jobbar där.
Jodå, jag vet att vi som jobbar i skolans värld gör ett väldigt bra jobb och det litar jag på.
Däremot så är jag klart tveksam till vad som händer på dom styrandes bord.
Allting ska SE så bra ut och vi ska dokumentera oss gröna i ansiktet för elevernas skull.
Nej, ingen kommer ha någon nytta av det.
För mig som lchfáre är det så jäkla tydligt att barnen idag är så sockerbombade att det är så gott som omöjligt att kunna koncentrera sig på det man ska.
Frukost, lunch och mellis serveras i skolan och det är socker, socker och socker och till det margarin.
Hur fan kan det serveras margarin ??
Barnen äter förutom detta givetvis sin medhavda frukt vilket får deras blodsocker att sticka upp i taket ytterliggare en gång.
Kan detta bli bra ?
Nej, nej, nej...
Ett sjukt exempel är när det serveras Pytt i panna i skolan så får barnen inget ägg till.
Det ska vara ägg till Pytt i panna.
Ägg är världens bästa livsmedel, men det kan uteslutas.
Skandal.

Nu ska jag krypa ner så får vi se vad som händer imorgon.
Jag vet att jag ska jobba såklart men åker till jobbet sent (gör inget eftersom jag har planering och kan planera hemma) eftersom det kommer leverans på förmiddagen.
Spännande...

Inga kommentarer: