HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

lördag 2 november 2013

Snart Valencia

Om ganska så exakt tio dygn så anländer jag till Arlanda.
Kände att jag behövde lite koll på saker och ting när det faktiskt snart är dags.
Det var länge sedan jag beställde allt och allt jag beställt har jag beställt för sig på nätet.

Jodå, flygresan ser bra ut.
Utresa
FlygFrånAvgårTillLandarOpererad avRestid
Air France AF1463Stockholm - Arlanda - ARN12NOV 06:20Paris - Ch. De Gaulle - CDG12NOV 09:052hr 45min

Air France AF1368Paris - Ch. De Gaulle - CDG12NOV 10:15Spain - Valencia - VLC12NOV 12:15AF 1368 AIR EUROPA2hr 00min

Hemresa
FlygFrånAvgårTillLandarOpererad avRestid
Air France AF1469Spain - Valencia - VLC19NOV 13:05Paris - Ch. De Gaulle - CDG19NOV 15:15AF 1469 AIR EUROPA2hr 10min

Air France AF1062Paris - Ch. De Gaulle - CDG19NOV 16:00Stockholm - Arlanda - ARN19NOV 18:302hr 30min


Lite knepigt med det där flyget som går 06:20, men det var ett evigt letande efter en bra flygrutt och faktiskt så tycker jag att jag får ta smällen och iställe2t jubla över att hemresan går på en tid när jag inte tvingas upp mitt i natten.
Inser att jag nog inte kommer hem förän sent på tisdagen, men vad spelar det för roll??
Det är ju där nere jag vill vara länge, alltså åker jag tidigt och tar mig hem sent.
Logiskt!
Hotell har jag när jag kommer ner...
http://www.booking.com/hotel/es/el-coso.sv.html?aid=304142;sid=869e6a52c43eee9d8aae0cdb38b7de04;dcid=1

Din bokning:7 nätter, 1 rum2
Incheckning:
(15.00 - 24.00)
Utcheckning:

Bland annat så ska jag ju ta mig runt stan genom att springa Valencia marathon den 17 november.
Verify registration 33 MARATON DIVINA PASTORA VALENCIA with the reference"549.699"

Reference Last name/First name Club Situation
549.699 OLSSON, FREDRIK COVENTRY CITY Registration OK
Då kan vi bocka av den på "att ha kollat listan".

Ni fattar att det inte är en vanlig charterresa jag beställt så det lär inte stå någon på flygplatsen med en färgglad pärm i näven.
Nae, vissa saker får jag fixa själv.
Till att börja med sträckan Norsholm-Arlanda, som såklart inte kan ske på tisdagen med den flygtiden.
Såg att det gick ett tåg från Norrköping till Stockholm vid kvart över tio på måndagkvällen, så det får jag nog ta.
Då är jag uppe på Arlanda väldigt tidigt, men så får det bli.
Från Valencias flygplats som tydligen ligger 8 kilometer utanför centrum av Valencia, går det tunnelbana vilket verkar vara ett bra alternativ har jag sett.
Linje fem stannar klart nära mitt hotell.
Man kan nästan tro att jag har koll på läget.

Precis som alla andra städer har Valencia en gammal och en ny del.
Den gamla ska man såklart besöka, kanske mest för att titta på det gamla, men också att äta.
Valencia hade länge problem med översvämningar av flden Turia som forsade fram genom stan.
På sextiotalet så tröttnade dom och såg till att floden fick en ny bana runt stan.
Där floden Turia tidigare gick så är där nu en otroligt stor park (typ 1 mil lång)
På en del av marken har det också byggts och bland annat är det mannen bakom Turning Torso i Malmö som ritat många av byggnaderna där.
Han är Valenciabo nämligen.

Tydligen en hängbro....hmmm

Här inne finns det ett litet akvarium.
Det största i världen om jag inte tar fel.



Där inne ser man på film, men det förstod ni väl när ni såg ögat.
Inte helt vanliga Pelle Svanslösfilmer som visas utan lite mer spacade och visuella saker.

Hela det här området med fantastiska byggnader heter Ciudad de las Artes y las Ciencias, vilket betyder "staden av konst och vetenskap".

Det här är ett vetenskapsmuseum där hjärncellerna tydligen får jobba hårt..
Man får vrida, trycka och dra så mycket man orkar där inne för det är visst meningen.
Jag tar med mig mina 2:or så kan vi ha en ok tekniklektion.


Ett litet växthus minsann...


Förutom växter från hela planeten ska det också finnas en astronomiträdgård, vilket låter spännande.

Nej, vi har nu inte besökt alla hus i det här området, men vi drar vidare ändå.
Saluhallen i Valencia ska vara bland dom största och kanske den bästa i världen.
Det står både här och där att man ska gå dit och köpa sig lite skinka och ost och sen slå sig ner i parken och njuta...
Delikat på en annan nivå än att gå in på ica i Sverige....

Eftersom hamnen är där borta så måste detn här bilden vara tagen ganska så nära mitt hotell i alla fall.
Jag bor nog närmare hamnen...
Stranden är väldigt lång och fler stränder dyker upp på andra sidan hamnen.
Kan fortfarande inte fatta att jag ligger där om elva dagar.
Badar också antagligen.

Vi kanske får återkomma till Valencia någon mer gång innan avresa, annars så blir det självklart en skaplig redovisning om läget när jag kommer hem.

Det blev ingen Södra Finnö tripp idag för jag fick reda på att farsan hade gjort allt det jag hade tänkt att göra.
Känns lite hårt att säga det, men det var skönt att slippa att åka dit.
Har jag inte tagit mig dit under en massa soliga dagar så behöver jag ju inte åka dit nu.
Södra Finnö på hösten är ju bra sorglig.
Nästa år så kommer jag nog att vara där mer, för det är ju bra trevligt i soffan på altanen och i hörnet på berget nere vid vattnet...

Löpningen var ju planerad till lördagen så det var väl ingen större mening att ändra på den saken.
Undrar fortfarande om allt står rätt till med mig.
Andningen är konstig ibland, som om jag har jobbat i en gruva i fjoorton år och fått ner för mycket stendamm i lungorna.
Vi får se hur det går med löpningen som för övrigt är ett långpass.

Igår såg jag "halv åtta programmet" när jag hoppat ner under täcket.
Det var ju en snubbe med som bjöd på lchf-mat.
Man hade kunnat gissa på att han snaskade i sig godis mest hela tiden, för han var aningen speedad.
Trevlig mat bjöd han på i alla fall och det är bra att det visas fram så att folk ser att vi faktiskt äter mat som lätt kan bli smaskiga, fulländade rätter.
Många tror nog något annat.
Nu blir det nog Lyxfällan tror jag.
Natti

Inga kommentarer: