HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

söndag 24 november 2013

Träna, tävla 2014...börja tänk

Runners world mailade och berättade om den här rubriken...
Bygg en hållbar träningsplan för 2014
Spännande och perfekt i tid kom den, då det kliar i fingrarna när det gäller planering för 2014.
Jo, jag har tänkt att ha det som mellandagssyssla men jag måste väl kunna tjuvstarta genom att läsa, tänka, överväga, forska och tänka igen, innan det ska ner både tävlingar, träningsplaner och mål för 2014.
Vi ska se här vad L G Skoog ställer för frågor till oss.

1. Sätt ett mål (både långsiktigt och kortsiktigt).
  • Exempel på ett långsiktigt mål: "Innan 2014 är slut vill jag springa milen under 50 minuter och ha genomfört ett maraton."
  • Exempel på ett kortsiktigt mål: "Jag ska följa mitt träningsprogram så noggrant som möjligt, köra core-styrka en gång i veckan och genomföra minst tre backträningspass före jul."
  • Se över vad du bör förbättra – t.ex. styrka, uthållighet, tempo och/eller rörlighet? Gör en rimlig plan. "Hur många pass i veckan hinner jag med, med hänsyn till jobb, familj och andra intressen?"
2. Skriv en träningsplanering.
  • Hur många pass per vecka ska du träna?
  • Pulsering inom respektive vecka – hur ska lätta, medel- och hårda pass fördelas?
  • Vilken typ av pass ska varje vecka innehålla? T.ex. intervaller, backe, distans, tröskel, styrka.
  • Vila/återhämtning. När ska vilodagarna ligga och hur många vilodagar i veckan behöver jag?
3. Genomför träningen enligt planen.
  • Kunskaperna ökar: Du får större förståelse för hur din kropp reagerar på träning.
  • Färdigheterna ökar: Du utvecklas och blir allt bättre på det du tränar.
  • Insikt/förståelse: Du ser orsaker och konsekvenser samt förhoppningsvis träningsresultat.
4. Utvärdering när säsongen är slut.
  • Klarade du dina tränings- respektive tävlingsmål?
  • Träningsdagboken: Gå igenom dina noteringar – hur du tränat och hur kroppen svarade på träningen, eventuella formsvackor, sjukdomar mm.
  • Sätt upp nya mål!

Alternativ träning att testa under återhämtningsperioden
• Yoga: för smidigheten och själen.
• Simning/vattenlöpning: för att avlasta benen men upprätthålla syreupptagningsförmågan.
• Gruppträningspass: något roligt för styrka, koordination och syreupptagningsförmåga.
• Massage: eller en besiktning av en sjukgymnast eller naprapat.
• Styrketräning: för att stärka svaga muskler som på sikt kan skapa obalans och snedbelastningsskador. Passa även på att kolla styrkan i höfter, rygg och bål.

Nu har vi dom nedskrivna och då gör vi så som vi tänkt, nämigen att vi tittar och funderar på dom här ett tag och återkommer med svar längre fram.

Erkänner att jag börjat snegla på intressanta lopp inför 2014 och än så länge så går jag bara efter ställen som skulle vara intressant att besöka.
Jag har haft Valencia som ett ställe att besöka i säkert 10 år och sanningen är att jag faktiskt inte har någon mer plats som jag känner så för.
Det här är alltså bara "okejplatser"

Stavanger Maraton, troligen den 30 augusti.
Barcelona Maraton, 16 mars.
Prag Maraton, 11 maj.
St. Petersburg Maraton, 29 juni

100 miles of Istria,(Kroatien) 165km, 105km eller 65km., 11 april

Som sagt, en del saker att fundera på...
Kul saker.
Nu ska jag träna lite.....triceps, baksida ben och rygg...
Eller ska jag vänta med rygg till imorgon när jag antagligen köper mig en Kettlebell

Inga kommentarer: