HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

fredag 29 november 2013

Styrka i benen

Fler och fler gånger så inser jag att jag är ruskigt svag i baksida ben och tillhörande rumpa.
Fler och fler gånger läser jag om hur viktigt det är att vara stark där.
Styrka där ger snabbare löpning.
Jaa, vintern är här så det är väl bara att se till att grilla dom där benen rejält på alla möjliga sätt.
Starka som tusan i april.
Så svårt kan det väl inte vara.
'Utfallstag
'Knäböj
'Hopp/Kliv upp på "något"
'Löpning i min 54 meters backe
'Pistoler....som jag inte ens nästan klarar en enda just nu.
120320_ovn_f
Tack för bilden som jag lånade utan att fråga...

Precis som jag redan börjar fundera på så ser man både här och där att folk skriker ut att målen för 2014 ska om inte spikas, så i alla fall börja klura på.
Anna som jag gillar har lånat sina ord från Intersport som staplat upp tankarna på följande sätt.

Att ha ett eller flera uppsatta mål kan underlätta din träning när motivationen tryter. Det kan hjälpa dig att nå längre i din ambition. Men för att målet ska fungera måste det vara väl genomtänkt och realistiskt. Hur många gånger har du inte satt upp mål som inte fungerar med din livssituation eller din innersta vilja? Hur har det gått?
Tänk så här. Det mål du sätter upp ska vara SMART.

S står för “specifikt”. Målet måste vara tydligt för dig, vad är det du vill uppnå?
M står för “mätbart”. Du måste kunna veta när och om du uppnått ditt mål. Det kan handla om att kunna springa ett visst antal kilometer. Det kan handla om att springa milen på en viss tid. (När min man orienterar är hans mål att inte vara mer än 20 minuter sämre än näst siste man… )

A står för “attraktivt”. Du måste VILJA uppnå målet. Ofta sätter man ett mål utan att den sanna viljan finns. Det fungerar aldrig. Eller så sätter man upp samma mål som någon annan fast man egentligen inte vet varför. Hur många antar diverse plank-utmaningar utan att egentligen veta varför? Ditt mål ska komma i från dig, inte från dina vänner eller någon tidning hos frissan. Ditt mål ska spegla vad du verkligen vill!

R står för “realistiskt”. Målet måste vara genomförbart. Du kan inte gå från soffpotatis till att vinna OS på två månader. Målet måste utgå från där du är idag och ta hänsyn till dina förutsättningar och den tid du har att lägga på träning.

T står för “tidsbestämt”. Du måste veta NÄR du ska uppnå målet.
Så ta lite tid, sätt dig ner och formulera. Ett nytt blankt år med nya möjligheter. Vad vill du göra av det?

Bra att jag samlar på mig olika sätt att se på saken så att jag har bra koll på läget när jag ska göra min planering för 2014.
Det ska bli jättekul att göra det och det kommer som tidigare sagt att ske i dagarna runt jul och nyår.

Det här är då helgen när tomtejäklarna ska steppa in här i huset igen.
Nae, ärligt talat så ska det bli trevligt, inte främst då tomtarna men stakar och annat trevligt.
Det bästa i kråksången är att man får passa på att göra lite fint runt omkring allt det man sätter upp och placerar fram.
Det blir städat och julfint i samma veva.
Kanon!
Att jag ofta lovar en massa bilder och sen ber om ursäkt på söndagskvällen känns ju lite sådär, men jag gör det igen för jag kan inte se att jag ska kunna misslyckas.

Det är den siste november imorgon och jag vet inte om jag ska bry mig om, bara för sakens skull att springa minst 3,1 kilometer imorgon.
Bara för att komma upp i 100 kilometer under november.
Vi får se.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Åhhhh, så där snygg pistol vill jag också kunna göra!!! Jag har varit tvungen att lägga den träningen på hyllan:-( All rehabträning har tagit sådan tid...... men sen ska jag baske mig träna till jag kan göra i alla fall en.

// Maria i Gistad

lillaaasen sa...

Ja, hela bilden är härlig...
Har du tittat in på hennes blogg?
Den är härlig hela den.
Jag såg någon någonstans !!! som gjorde pistoler med lite hjälp...
Den hade ett strechigt band att hålla i som satt fast högt upp på väggen. Smart att börja med om man inte är i närheten av att klara en:-)

Unknown sa...

Tack, det var ett väldigt bra tips.... eller två egentligen både blogg o "fuskpistoler" :-)

// Maria i Gistad