HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

söndag 17 mars 2013

Röda skosnören...tralalalala...

Dom här skorna är inte använda jättemycket men har några år på nacken.
Nu är dom nytvättade och nypimpade medröda skosnören.
Ska det här bli mina vandringsskor på Madeira ??
Vad jag har läst mig till så ska det här vara walkingskor.
 
Inte helt spikat men just nu ser det ut som om dom här böckerna får följa med.
Tänker jag efter så inser jag såklart att jag inte hinner läsa så här mycket.
Minst en åker nog bort.


Lite tidningar...

Jaha, fem skrivböcker kanske är i mesta laget.
 
Så här är läget två dagar innan avresa.
Jo, jag ska åka utomlands, sen kommer våren och ja, jag bor just precis där jag vill bo och jag till på köpet jobbar där jag vill jobba.
Läget är alltså perfekt??
Inte ens i närheten av perfekt.
Jag inser såklart inte varken resan eller våren just i detta nu men ärligt talat så är jag på botten.
Så less på det här meningslösa livet, boende i det här skitlandet.
Bil som inte fungerar som den ska, hus som inte fungerar som det ska, dator som inte fungerar som den ska och jag som väl aldrig har fungerat som jag ska.
Tur att jag ska åka till Madeira och leka i bergen...
 
Det här ämnet självmord kom ju upp på tapeten igen nu i veckan när någon tjej kastade sig framför tåget.
Tydligen datavärldens fel...
Jaja, vi har hört det förut.
Att det nu hände ett barn är ju inte helt oväntat då deras chattande på datorn lätt borde balla ur, men väljer man att sitta i vid datorns chattande så får man väl bita i det sura äpplet.
Antagligen så hade föräldrarna varnat mer än en gång.
Jag skrev om mina tankar för ett antal år sedan på min förra blogg när chattande gjorde att en människa tog livet av sig.
Ett och ett halvt år efter så blev jag tvingad att radera mitt inlägg(på min egen blogg) av bloggdistributören (heter det så?).
Pinsamt töntigt att man inte får tycka i det här landet men jag gjorde som jag blev tillsagd.
Nu kastar jag dock in raderna här (jo, givetvis så sparade jag dom...hehe..) och ni känliga läsare kanske ska ta en lugnande tablett eller kanske ännu hellre stänga av datorn nu.
 
 
 
 
Det alltid lika spännande ämnet självmord hamnade på tapeten häromdagen igen när en ung man skrek ut att han skulle hänga sig på en sida på internet.
Efter ett tag så hade han tydligen fått fast repet i taket för då var han död och detta hade han filmat och därmed visat för dom som hängde på det forumet.

Min spontana reaktion var som vanligt grattis men av erfarenhet så är det ju inte det man ska tycka i ett sånt läge.

Mycket riktigt...givetvis var det personernas fel som befann sig på forumet och som meddelade filmaren att nixum, du bara snackar, du kommer inte att hänga dig...
Dom skulle tydligen ha kastat sig på en telefon istället och ringt ett stabilt larmnummer.

Idag så står det om Oscar som för två år sedan skrek ut på ett liknande sätt att det var dags för självmord.
Jag kastar in hela texten om Oscar...
21-åringen tog sitt liv inför kameran - påhejad av anonyma personer på nätet.
Först efter flera timmar larmades polisen.
- Empatilösheten i de här forumen är fruktansvärd, säger Oscar Malmerengen, 34, som för två år sedan försökte begå självmord framför webb-kameran.
Klockan 11.51 i går förmiddag startade den 21-årige mannen en ny tråd på nätforumet Flashback. Han skrev att han planerade att begå självmord och fick genast svar.
”Du kommer inte att våga, du är för feg.”
Först två timmar efter att den unge mannen börjat skriva om sitt självmord, slog någon larm till polisen.
Kom för sent
Men då var det för sent.
Samtidigt skrevs det över 1 000 kommentarer på nätet om självmordet. Många försökte förmå honom att låta bli, men flera anonyma signaturer hetsade 21-åringen att avsluta sitt liv.
– Det är beklagligt att de inte gjorde något för att stoppa honom, säger polisens presstalesperson Lotta Thyni, men tillägger att polisen inte kan reglera hur folk använder sig av sociala forum på nätet.
”De saknar empati”
För två år sedan försökte Oscar Malmerengen, 34, från Stockholm att göra samma sak. Han mådde dåligt och skrev på nätet att han skulle begå självmord.
– Folk skrev att jag inte skulle våga, men det gjorde mig bara mer triggad. Jag tror inte att de tar hoten på allvar. Det finns en fruktansvärd empatilöshet på de här forumen, säger han.
I Oscars fall hann polisen fram innan det var för sent. I dag mår han bra och läser till sjuksköterska. Han är mycket kritiskt till hur nätforumet Flashback fungerar.
– Forumen måste modereras bättre så att sånt här upptäcks innan det är för sent. Jag lever i dag enbart för att polisen kom snabbt till min bostad.
Hallå....nu vill jag att jag vill ha ordet igen och jag känner att jag har ett antal snabba frågor till lilla Oscar.

För det första så undrar jag varför man kastar ur sig att man ska ta livet av sig och meddelar en massa på det sättet??
Är det för att man ska få en massa gulligullord och känna sig varm inombord igen, gå och äta en leverpastejmacka och glömma hela grejen??......eller är det för att man inte orkar slå larmnumret själv och vill att någon annan ska göra det åt en och bara invänta två poliser som kör en till psyket??....eller är det för att man har tröttnat på poliser och leverpastejmackor och en del annat i livet så att man verkligen tänker ta livet av dig??
Lär inte få något svar av Oscar men han pratar som synes om att när han skrev sina rader så var det ett hot som ingen tydligen tog på allvar...
Vidare säger han att såna här forum är fruktansvärt empatilösa...

Hur tänker han??
Hot??
Skriver ingen nu något väldigt snällt eller väldigt klokt så tänker jag hoppa in i snaran, så det så....eller??
Det var empati han ville ha alltså, stackarn...

Hur man kan komma till den punkten att man faktiskt hänger där i snaran när det enda man egentligen ville var att få lite empati och höra några fina ord...idiot.

Någonstans måste man ju även i det här landet ha ett eget ansvar.
Har man tänkt alternativ ett eller två eller något annat som i alla fall inte är alternativ tre så är det tamigfan ditt eget ansvar att du inte hänger där i snaran innan dagen är slut.

Är det hjälp man vill ha så finns det folk som hjälper dig.
Psyket ger dig samtal, medicin och en säng att sova i.
Nej, jag vet att om man mår riktigt illa så vill man inte ha hjälp.

Den här 21-åringen hängde sig för att han ville hänga sig det kan vi vara säkra på, åtminstånde är jag det.
Till Oscar som gjorde det, visserligen utan att lyckas vill jag säga att eftersom du anklagar dom som skrev till dig att det var dom som gjorde att du hängde dig TROTS att det var du som skrev att du skulle göra det först, att du måste vara en riktig idiot.

Hänger man sig eller på annat sätt tar livet av sig så vill man det.
Man gör det inte för att några tvivlar på att du vågar göra det efter att man själv skrivit ut att man ska göra det.

Oscar fick man liv i, 21-åringen inte...
Jag blir förbannad när jag läser att polis stormat lägenheten och försökt att dunka liv i honom.
Han ville slippa livet men tamigfan så får man inte ens lugn och ro när man är död.
Om jag hade hängt där men inte lyckats dö och polis hade forsat in genom min dörr för att försöka rädda mig så hoppas jag verkligen att jag hade haft nog styrka och ett bra vapen för att ta ihjäl dom idioterna.

Jag förstår att ni människor som gillar livet och skiter på er bara ni tänker på döden tänker på ett sätt som är väldigt långt bort från det denne 21-åringen och jag själv tänker men försök att inse att det finns människor som inte önskar något hellre än att komma härifrån.
21-åringen ville inte ha vård, han ville hänga sig och slippa livet.
Alltså var det ingens jävla fel att han dog.
Han ville hänga sig och gjorde det.
Grattis!

Inga kommentarer: