HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

måndag 16 september 2013

Hälsosammare liv med Tommy Svensson

Såklart att det är positivt med en måndag.
I alla fall om man haft en dålig helg.
Att mötas av glada leenden och känna att många små människor är glada att jag kastat av mig täcket och helgbuttret och tagit mig till skolan kan inte vara annat än bra.
Pasta i skolan och min foskning fortsätter....(måste höra med mellanstadiets lärare)

Eftersom jag själv (igen) slarvat med vad jag stoppat i mig i helgen så har jag idag bestämt mig för att vara lchf-strikt ett tag så att jag kommer bort ifrån varje tanke på fel ätande.
Det känns bra och jag är laddad.
En annan sak som jag länge velat göra är att köra igång med styrketräningen.
Jag behöver inte köra jättemycket varje gång men nu så ska jag köra fem dagar i veckan.
Olika kroppsdelar, olika dagar.
Inte för att jag måste utan för att jag vill.
Skulle vilja testa och se hur jag kan forma min kropp....innan jag blir allt för gammal.
Tittade nu där jag skriver ner all min träning att jag kört styrketräning endast 12 timmar i år.
Det är väldigt nära noll...
Då är sex av dom timmarna under min Madeiraresa i mars.

Nu i kväll så har jag varit på föreläsning med Tommy Svensson.
Tommy har dom senaste 17 åren jobbat med och informerat om tillsatser i mat.
Inser nu att han tidigare kört en föreläsning som heter "bli en kräsen konsument" som handlar om just tillsatser i mat.
Den jag upplevde idag är tydligen ny och heter "hälsosammare liv".
Förstår nu efteråt att jag lever ett antal snäpp mer hälsosamt än vad det Tommy berättar om och nog ett par snäpp till mot vad många av mina lyssnarvänner ikväll.
Vissa saker som Tommy berättade om blev lite tralallalaala för mig....t.ex.
*att det är bättre att köpa ett bröd från ett litet bageri, då de stora har i mer tillsatser.
*att det är än bättre att baka brödet själv.
*att ett grövre bröd är långt bättre än en ljus fralla.
Jag hade såklart velat höra att bröd är fullständigt skit i vilken form det än må vara (vilket det är)
*hur mycket bättre det är att äta vissa potatissorter än vissa andra.
*vilken sorts mjölk som är bättre än andra mjölksorter.
*att det för miljöns skull är bättre att köpa svensk pasta, än att välja Barilla från Italien.
och att höra att man ska välja musli istället för flingor är alls inget jag vill höra.
Visst är det bättre men inte betyder det att det är det minsta bra.
Fick också veta att det är skillnad på majs och majs, men i min värld så äter man inte majs.
Tillagningstips på hur man gör iordning den från affären frysta pommen är inte heller så intressant för mig.
Anledningen att han tog upp den saken var att han fick frågor om det.
Många frågor kom från folk som uppenberligen åt mindre bra, men mest undrade hur dom skulle välja bättre alternativ, trots att det fortfarande var ett dåligt alternativ.

Ofta så satt jag där och log och nickade för jag redan visste...
*Han berättade om margarinframställningen....
*Om och om igen så sa han att smör var det bästa alternativet till stekning och om man ville så kunde man välja kokosolja.
*Han berättade att grädde skulle vara 40 procentig...är den mindre så är det borttaget fett och tillagt farliga tillsatser.
*att frigående höns inte har en lyxtillvaro alls. (bara att bevis på att dom inte sitter i bur)
*Han berättade att plastlådor att ha mat i inte alls var bra (heheeee)

...så berättade han om en del saker som jag inte riktigt hade koll på...
*att om man hackar löken 10 minuter innan man kastar ner den i pannan så hinner en antioxidant att sippra fram.
*att en micro minsann inte är människans bäste vän. (jag använder aldrig min hemma) (han hade ingen)
*att micropopcornspåsen är sprutad med flamskyddsmedel, så att den inte ska antändas under de fyra minuter den befinner sig där inne.
*att den tunna pappersbiten runt det fina päronet är sprutat med giftiga medel och att bananlådor inte är något som man ska förvara kläder och böcker i, då dess insida också är besprutad.
Historier om besprutning var det många....
*att munskölj är riktigt dåliga grejer....man kanske blir lite renare på tänderna och tungan men alla baciller man har i munhålan som beskyddare gillar inte alls den där smörjan.
Sjukdomar (bl.a. cancer) kommer lättare.
Om man ska ha fluor har ju jag pratat om tidigare här.
Tommy sa inget om tandkräm, men han gled in på fluoren när han pratade om munsköljen och det han sa var ju att fluor i alla fall inte hade något nere i magen att göra.
Barnens fluortabletter i skolan är det nu paus på, så vi får hoppas att den pausen förblir.

Han pratade som sagt en del om val man kan göra som konsument och om val man kan göra vid matlagning, men han pratade såklart mycket om tillsatser imaten.
Han hade stenkoll på alla E-nummer och om vad dom gjorde för skada.
Roligt var när han hade hittat en princesstårta på ICA Maxi som innehöll 32 tillsatser.
Inte 32 ingridienser alltså, utan 32 tillsatser.
Han hade hämtat papper och penna i bilen och skrivit upp allt den innehöll.
En kvinnlig konditor dök upp och undrade vad han gjorde.
Hon hade sedan fått en lektion på 45 minuter om vad hon egentligen sålde.
Jag sökte nu på princesstårta och tillsatser och kom till den här sidan.
http://aktavara.org/News.aspx?r_id=82289
Det står annat läsvärt på den sidan också.

En annan höjdpunkt för kvällen var när han berättade om ett möte han haft med Livsmedelsverkets vd.
Tommy hade konstaterat att vd´n inte hade någon som helst koll på kost.

Jag köpte en bok för 50:-, men nu glömde jag både den och mina anteckningar i bilen.
Har säkert glömt minst hälften, men jag kan ju återkomma i ämnet.

Fantastsikt att man kan gå på en sån här föreläsning för 100:-.
Snacka om vettigt använda pengar och tid.
Tommy körde ju lite 90-tal genom att använda ....(kommer inte ens ihåg vad det heter....han la på bilder på en ljusapparat??;-))
Han hade alla bilder i en pärm så det far ett evigt vandrande med bild upp från pärmen, fram och visa den, tillbaka på andra sidan av pärmen osv...
Tack för ikväll Tommy
http://www.utbildningscenter.se/

Imorgon är det lång arbetsdag med skogstisdag.
Därifrån raka vägen till Linköping och äntligen så ska jag bli korthårig igen.
Det blir bra på alla sätt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Underbar sammanfattning! I min värld var det en juste arbetsfördelning, du var där och sammafattar, och jag roade mig med att koppla av och mysa hemma!