HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

söndag 29 september 2013

Johnny sprang...och det gjorde jag också

Jaha, det var den lördagen...
Den började väldigt bra när jag redan innan jag gick upp ur sängen hittade den här berättelsen, från Johnny som vann 16 milaloppet i Västerås förra helgen.
http://paceonearth.se/

Fantastiskt är ordet.
Att jag själv skulle ut en tur idag var bestämt och så blev det också.
Inte riktigt som jag tänkt, men jag har ibland svårigheter med att tänka klart.
http://jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=7556126

På kostdoktorns forum hittade jag tidigare idag detta inlägget...

Jag köpte nyligen senaste numret av tidningen Topphälsa. Generellt är jag inte alls imponerad av innehållet och det är geomgående en enorm fixering kring kalorier. Inte ens testet av de så otroligt nyttiga fullkornsbröden föll mig som LCHF:are i smaken... Men några artiklar gjorde mig till och med riktigt ursinnig.
Till exempel "Myter om vikt", där Topphälsas experter Ingrid Larsson och Christel Larsson slår hål på vad de anser vara myter.

Ta till exempel myt 4, "Det är sockret som gör dig fet, inte fettet".
Deras svar lyder "Du blir inte tjockare av socker än fett, så länge kalorierna är detsamma.
Snarare kan man säga att det är svårare att äta lagom mycket av fet mat, eftersom den innehåller
fler kalorier per gram.".
Vidare raljerar de med att 2000 kalorier motsvarar bara två dl olja men hela ett halvt kilo socker,
och att både fett och socker skapar ett sug som gör att man överäter.

Okej tänkte jag, inte ett helt ovanligt svar från en klassisk kalorifixerad dietist som inte uppdaterat sina kunskaper de senaste tjugo åren.
Men sedan kommer vi till bottennappet, myt nummer 5: "Med LCHF behöver man inte tänka på kalorierna".

Deras svar lyder: "Det är kalorier in och ut som gäller oavsett vilken diet man följer.... osv osv osv .... På
något sätt måste man reducera sitt kaloriintag, och det gör även LCHF:arna genom att ta bort godis, läsk, desserter och allt
småplock som man brukar äta emellan, och samtidigt öka volymen på portionerna med mycket vattenrika grönsaker. De får då en struktur
på sitt konstintag som funkar, men som egentligen inte har så mycket med LCHF att göra".


What?!
Vi som äter LCHF och har blivit friska och smala, har alltså blivit det bara för att vi äter vattenrika grönsaker som en del av en kost som inte har med LCHF att göra?

Okej, men dessa "experter" är väl ändå bara glada amatörer som frilansar för en liten tidning så det spelar väl ingen större roll att de uttalar sig felaktigt om ett
ämne de uppenbarligen inte ens förstår vad det är? Nja...... båda två är till exempel med i SBU:s fetmaexpertgrupp (http://www.kostdokto...rterna-ar-klara) och Ingrid har dessutom av dietistförbundet blivit utnämnd till årets dietist 2013 för hennes fantastiska arbete kring fetma.
Att sprida budskap som "du blir inte tjockare av socker än av fett" och att LCHF är samma sak som vattenrika grönsaker, gör alltså att man kan titulera sig prisbelönt dietist?
 Riktigt riktigt skrämmande, tragiskt och sorgligt.

Jäkla skittidning, i alla fall när det gäller kostdelen, men det har jag konstaterat tidigare...

Fönstren??
Dom tar vi imorgon:-)

Inga kommentarer: