HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

måndag 9 september 2013

Helgens grävning

Det var den helgen...
Jodå, vädret var fint och jag har gjort i alla fall nästan allt det jag tänkt.
Löprundan var en ljuspunkt, mest för att den blev så lång, men också att den gick lätt och fort.
Jag var (bara) en mil från maraton och jag hade haft en timme på mig att ta mig under 3,30.

Nästa ljuspunkt var att jag fick en massa tid att gräva.
Tråkigt nog såhinnerman inte så mycket som man tänkt sig, både för att det är en massa rötter(som kanske är bra att vara rädd om??) och framför allt att jag gräver på en skräphög och därför måste rensa och rensa...
Känner mig ibland mer som en arkeolog än en grävare och det är inte riktigt min grej.

Så här såg det ut lördag morgon.
Lite berg där spaden är och lite berg där bakom...

Söndag kväll så ser det ut så här...
Betydligt mer berg är det men jag hann inte alls så långt som jag hade hoppats.
Där spaden är går berget rejält nedåt...
En grop eller försvinner det verkligen tvärt ner där?
Jag hoppas och tror på en grop:-)
 
Hittade en krona vid grävandet och kände plötsligt att nu fick jag minsann lön för mitt arkeologjobb.
Alltså att kronan skulle vara från 1898...
Efter en stund tvättande så såg jag...
2007.
Skit!!!
Katter fanns det ett gäng och jag vet faktikst inte varför jag tog upp dom??
Jag gillar ju inte katter.

Jo, jag har morötter i mitt land och jag vet fortfarande inte vem som ska äta upp dom.
Kanske blir det jag...

Det blev pannkaka till frukost (klockan 12:40) (nej, jag gick inte upp då) och det var riktigt mumsigt med hallon och melon till...och rysk yoghurt.....och kaffe såklart.
 
Matlådan är klar.
Kyckling och squash....och så tar jag med den smaskiga äpple+currysåsen.
 
På tal om mat så blev det lite konstigt med maten igår.
Jag åt väl frukost vid 12:30-tiden och en stund efter det så började jag fundera på när jag skulle äta något mer...
Skulle ju springa vid 18-18:30 tänkte jag och skulle då behöva äta något senast 15:30.
Då var jag inte det minsta hungrig och struntade därför i att äta.
Logiskt...
Nästa mål, som vi då kan kalla middag blev vid 22:20 efter dusch och allmän avslappning vid datorn.
Visst, då var jag hungrig, men jag var det inte innan och löpningen gick ju som sagt kanon.
 
På tal om löpningen så tänkte jag på en sak när jag löpte...
Jag passerade ett ställe som hette....Lillkyrka.
Inget ställe för mig att stanna länge i som ni fattar.
Inte oväntat så fanns där en kyrka...
Lillkyrka view.jpg
Problemet var att det inte fanns några hus.
Samhället Lillkyrka bestod av....en kyrka.
Jodå, jag tittade och funderade och räknade till två hus.
Är det nu så att dessa två hus betalar allt underhåll och värme och annat skit till den där kyrkan eller får alla sveriges invånare betala för att det ska stå en kyrka där, mitt ute i ingenstans??
Läser  nu på Wikipedia att det i Lillkyrka socken år 2000 fanns 47 invånare.
En socken innebär alltså att dom husen som befann sig inte allt för långt från den där kyrkan, förlåt byn, till hör det gänget.
Kan inte dom där bönderna ta sin häst och vagn och bege sig till någon av kyrkorna i närheten??
Vi snackar asfaltsväg och inte allt för många kilometer.
På tal om bönder så undrar jag över deras rättigheter??
Bara för att man har sin lada placerad när en väg och då givetvis en hel del åkrar på alla sidor om den där ladan och den där vägen, får man då "råka" göra så att vägen intill ladan ser ut som själva fan?
Det är hö, lera och annan skit fullproppad över hela vägen och kommer man där löpande så har man alternativ att leka Ingemar Stenmark så gott det går eller att klafsa på...
Om jag bodde någonstans där jag hade en väg och en trottoar utanför mitt hus så skulle väl inte jag få ha det hur skitigt som helst där.
Kan inte dessa bönder hoppa av traktorn fem minuter tidigare och se till att snygga till på vägen??


Inte kan väl jag ha en t-shirt på mig till jobbet med det här motivet ??
Kanske den här...

Jodå, man kan köpa t-shirts och en del annat med dom här och andra motiv.



Den här tycker jag är lite rolig:-)


 

Den här veckan blir aningen körig.
Fritamöte imorgon kväll vilket nog innebär att jag inte åker hem trots att jag slutar halv tre.
Tisdag är ju min långa dag.
Onsdag ska jag efter jobb på föreläsning med Olof Röhlander
Det blir spännande.
Torsdag har jag nu bestämt med flickan i Linköping.
Jordgubbsglass och hårklippning är några av sakerna vi ska uppleva.
Kul vecka, men som sagt aningen körig.
Vill gärna hinna köra ett intervallpass också och skriver jag ut det här så får jag väl se till att det blir av också.
Nu blev det ju inget lopp i helgen, vilket gjort att jag åter sneglat på lopp närmaste tiden.
Återkommer med dom tankarna imorgon.
 Nu är det hög tid att dyka i säng.




1 kommentar:

maria.hellron@gmail.com sa...

Jag vet att det finns några hus till... men 47 invånare har jag svårt att föreställa mig. Klart att du ska köra intervaller, jag kommer tjata på dig om du inte får till det passet snart! Marcus lyckades få mig att förstå att de är oumbärliga:-)

// Maria i Gistad