HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

måndag 24 december 2012

Julfixande i köket



GOD JUL
Jag var en sväng till affären för givetvis så hade jag glömt två saker.
Egentligen så hade jag kunnat ta en promenad men nu när bilen stod parkerad mitt i backen så kunde jag ju lika gärna ta den och satsa på att få hem den efteråt.
Jodå, nu är den hemma...
Jag hade precis lika gärna kunnat hamna i ett träd eller på grannens tomt för hela backen upp så sladdade baken på bilen från sida till sida.
Kul var det och som sagt, hem kom både jag och bil.
Försökte ta en bra bild på spåren men misslyckades.
Det är därför jag var ute en sväng med kameran.

Fjärde advent vilket kändes lite blaha...
Första advent är något nytt och man fattar att man är på väg mot jul.
Att ens komma ihåg den fjärde mitt i allting annat var en skräll att jag lyckades med.



Apelsiner äter jag helst inte men att kasta in och torka en i ugnen är trevligt.
Doften till att börja med.
Här är det citronskivor också och så tänkte jag dela en lime eller två men det visade sig att mina lime inte var alls pigga längre.
Jag kastade in dom ändå, hela...

Saffransbiscotti...
Efter en halvtimme i ugnen så ska dom delas, vändas och sedan sättas in ett bra tag till, på lägre värme.
Hittade receptet hos Monique
100 g mandel¸ grovhackad
75 g smör
1 tsk ekologisk vaniljpulver
3 ägg
2 pkt saffran
500 g mandelmjöl
1 tsk bakpulver
 

Mycket spännande ville ha tillgång till ugnen.
Synd att detta inte är doftblogg.

Biscottin har blivit färdiga...


Saffransbullar som jag tror det eller ej spritsade ut på plåten.
Tänk att man kan göra bullar så...
Monique igen...
4 ägg + 1 gula
50 gram smält osaltat smör
1 dl grädde
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl mandelmjöl
5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 påse saffran 0¸5 gram
1 äggvita för pensling

Visst har jag köpt några sillburkar men fick ändå lust att göra några egna inläggningar.
Synd att säga att dom är så egna förresten.
Västerbottenost-sill
ca 400g inläggningssill (bäst från en fiskhandlare)
1 dl majonnäs1
1 dl matlagningsyoghurt
1.5 dl vällagrad riven västerbottensost
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 msk dijonsenap
1 krm cayennepeppar, salt och nymalen peppar
 
Vilken njutning...helt otroligt.

Kaffepaus...
Och en biscotti såklart.

Nästa röra som jag snodde från Ernst den gamle....
Rödlök och löjrom var speciellt med denna.
God??
Ohhja...

Färdigblandad Ernst-löjromsill


Sista sillen som jag själv komponerade.
Dill, purjolök, chillipulver, groddar, limesaft och absolut kurant.
Ja, creme fraiche och majonnäs också.
Och salt.

Perfekt...

Skinkan är klar!!!
Javisst har den konstig färg.
Jag vet varför.

Jag har ingen vanlig senap utan köpte den här för ett tag sen.

Här dropppar det glögg.
Jag som glöggälskare har det lite trist om dagen eftersom glögg inte är tillåtet för mig.
Fast man kan göra egen säger Monique
75cl rödvin
1 blodapelsin halverad
1 tsk riven apelsinskal
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
2 dl björnbär
1 dl svarta vinbär eller blåbär
1 tsk hela nejlikor
2 dl stark sprit, tex citron vodka eller en flaska vin
 
Jag häll mig skapligt till receptet men eftersom jag hade absolut kurant som innehåller svarta vinbär så tog jag såklart den spriten.
Det droppar fortfarande här och jag har varken hällt upp på flaska eller smakat idag.
Vi får se imorgon.

Mitt i allting kom jga på att jag inte middag.
Den blev sen kan jag berätta.
Men god...
Kycklinglårfile med en hel del vitlök och västerbottenost...
Fest helt enkelt.
 
Nu ska jag klänga mig ner i sängen.
Kanske är på tiden när klockan är 03:35.
En ny dag imorgon, eller egentligen redan nu.
Julafton minsann..
 
Ja God Jul då alla som tittar förbi.

Inga kommentarer: