HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

tisdag 25 december 2012

Nu är det jul, här i mitt hus...

GOD JUL

 
Jodå, visst lyser tomtens inre...

Ser väl riktigt välkomnande ut.



Jaa, minsann så har inte vår vän tomten lämnat skogen och kommit sig upp på altanen.
Krokodilen har vi däremot inte sett.
Rykten går att han dragit till Mallorca (psst...han har sin flickvän där)


Levande växter utomhus i vintervädret är både trevligt och fantastiskt.

Tomten lyser där borta...

Pimpade upp min halmkrans en smula idag.
Skönt väder att vara ute och pyssla i.

Nötter och mandlar som blandats med kryddor och lite äggvitekräm och hettats upp i ugnen en halvtimme.
Julaktig handduk och grytvante dyker upp dagen till ära.

Skumtomtar...?
Nae.
Räkor kom jag på att jag ville ha upptinade.
Kolla vilka lchf-matvaror som står granne med räkorna.
ost....ägg....turkisk yoggi....och grädde.

Bakade en mjuk pepparkaka.
Varför ??
Ja, säg det.

Hade inte alls koll på receptet så det blev verkligen på känsla.
Choklad var inte ens med på receptet men det fick jag lust att kasta i lite.
Smart drag.

Så klart att man måste ta en dusch och ta på sig en skjorta när det är julafton.
Jodå, jag har byxor på mig också.
Fick till och med på mig lite rakvatten.
Speciellt ska det vara en sån här dag.

Skulle kunna ha varit en kyckling men så var det inte.
Det är en stabil bit revben som har gottat in sig och nu tagit plats i ugnen.

Vardagsrumsbordet pyntades inför middagen...

Fyra julkort blev det och här sitter dom bra.

Mitt i allting annat så fick jag upp dom två sista hyllorna borta i hörnet.
I zinklådorna är det fröer.

Vad är det med svampar och jul egentligen ?
Konstigt måste jag säga, men här gjorde dom sig bra tillsammans med bananen.

Vad ska vi kalla den här lilla avställningsytan ??
Lussebullar, bicotti, nötter, glögg och mjuk pepparkaka.
Hemmagjorda godsaker...

Nu ska det rullas köttbullar...

Vad tycks om stekspaden ?
En tia på Maxi.
Korv ??
Ja, det är okej om kötthalten är hög.

Två olika modeller köttbullar.
Den närmaste var det bland annat ädelost i.
Den bortre senap, broccoli och lite annat.

Såna här små rackare ska man äta till jul...och kanske annars också.
Här dansar dom omkring med pressad vitlök, rödlök och snart glider det ner lite grädde också.
Läste sednare att jag skulle ha kokat brysselkålen först, men dom blev toppen ändå.

Dålig bild...
Mina tre sillinläggningar, pyntade ägghalvor, en varm och en kall rödkåls...ehhh...röra och revbenen.

Brysselkålen och kallrökt lax.

Mina tre och två burksillar =5.

Julmiddagen kan börja...
Klockan är 23:22
Liite sent.
Vatten, nubbe och rödvin.
Alla fem var goda men mina tre hemmagjorda var såklart snäppet bättre.
Bättre kolhydratsaktiga också.
Västerbottenostsillen var godast, men toppen att inte bara ha en utan kunna mumsa lite här och lite där.
Nej, jag åt inte upp allt.
Ja, jag var mätt efter silltallriken.

Fick inte plats med resten på en tallrik.
Varför lagar jag så mycket mat att det hade räckt till halva Zambia
Jag satt och åt i en halvtimme och jag lovar att det knappt syntes på tallrikarna att jag ätit.
Jag blev så mätt.
Men gott var det... 
 
Spännade kväll detta...
När jag åt så satt jag vid det runda bordet i vardagsrummet.
Första gången jag satt där sedan jag flyttade in här.
Nu har jag och kaffekoppen flyttat till soffan.
Det är första gången som jag sitter i soffan också.
Kul att bara sitta och titta sig omkring....och känna att så här såg det inte ut när jag flyttade in.
Fantastiskt.
Titta på väggen mellan dörröppning och öppna spisen...
Stjärnan i fönstret lyser på pyntet i julgranen som skugggar sig på väggen.
 

Jultomten har kommit...
Fyra paket till mig.
Det är alldeles för mycket.

Fantastiskt fina presenter...
Tack så mycket Eva för dom kalastrevliga muggarna.
Tack Sandra för den fina lyktan.
Tack ....tomten för badbyxorna och det nya hus&hemnumret.

Och där har vi tomten själv...
Nae, det är bara Sam med sin tomteluva.
Tur att den inte gick sönder på gympan.
Jaa, luvan alltså.
Gänget är samlat.

Dags att prova glöggen..
Nja, den vanliga är bättre men det är ju inte konstigt så söt som den är.
Det blir perfekt med den här, en liten, liten skvätt när man är kall fram på nattkröken.
 
Sitter här vid datorn men känner att jag längtar ner under täcket efter en lång dag.
 
Såg att prinsessan Madeleine lagt ut en bild på en juldekoration från haga på facebook.
Ja, aftonbladet skrev om det.
Vilken nyhet...
Det vidriga i kråksången var att 1415 är något sånt hade "gillat" bilden.
Trams...
Kanske att vi människor lika gärna kan bänka oss i våra soffor och endast, endast sa jag, äta mest möjligt skit och klicka i "gilla" på facebook.
Vi skiter i allt annat.
 
Såg att Ashton Kutcher skulle skilja sig.
Hmmm
Hur kan någon ha gift sig med honom.
Joo, jag fattar att han har några pesetas på banken men är det pesetas man är ute efter så kan man väl ta någon annan.
Man tar inte Ashton Kutcher.
Inte med tång.
Nu ska han skilja sig och det var ungefär lika väntat att torsdagen kommer strax efter onsdagen.
Hallå folk...
Gift er inte med Ashton Kutcher nu nästa månad bara för att han råkar vara ledig...och har några pesetas på banken.
Hör ni det...
 
Nej, något tv har jag inte inkopplad och skönt är det.
Kalle Anka retade tydligen upp många.
Finns det gränser till dumhet kvar snart på dne här planeten.
Jag tycker att den tjocka figuren i skägg ska klippas bort.
Det är typiskt vita männsikor att vara så där tjocka och inte ens orka raka sig.
Det är sån jävla rasism så att jag får lust att skrika...
Jag gört..
ahhhhHhhhhaaAghhHHHh...
 
Pontus Wernblom twittrade i morse...
God jul gott folk!
Idag ska jag tänka på alla därute som inte har en god jul, det tycker jag vi alla bör göra.
 
Vad bra Pontus, men tycker du inte att det blir lite konstigt...
Varför går vi inte ut och skjuter oss i huvudet, det finns ju sååå många som blir skjutna varje dag.
 
Du kunde ha berättat att du skänkt en miljon eller två till dom som inte har en fin jul och kanske inte ens äger ett par skor...typ.
Det hade låtit bättre...
 
Sömn nu minsann.
I nya rena sängkläder.
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: