HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

söndag 18 augusti 2013

Back to the bible

Idag har jag inte ätit mycket:-)...hahahaaa
Jag har druckit en del kaffe och nu har jag en fråga här...
Senast när jag skulle köpa kaffefilter så inser jag att det inte bara är dom där vanliga filtren där på hyllan utan även andra varianter.
Varför ??
Eftersom kaffe är en höjdare i mitt i övrigt misslyckade liv, så köpte jag gourmet...
Vad gör detta bättre än ett vanligt filter ??
Vet någon ??
Antagligen så får jag säkert ett svar bara genom att vända på asken, men men...

Dagens "fiskivasenbild"

Flowers...

Grävde vidare lite här idag, men vet inte riktigt hur jag vill ha det...
Mycket tittande från olika vinklar.

Här var det tidigare en synlig trapp, men nu när det finns en altan där uppe med ingången en bit till höger så blir både trappan och plattorna där uppe i gräsmattan lite onödiga.
Kommer nog att ta bort både trapp-plattor och gräsmatteplattor och rensa mest möjligt.
Ja, det är ju berg där under...;-)
 
Konstaterade idag att jag har besökare på min blogg som tar sig hit via bibelkunskap och det tycker jag är en smula märkligt.
Jag var ju där och sa vad jag tyckte och tänkte för ganska exakt ett år sedan.
Nog för att dom inte har så många besökare där så att hitta mina kommentarer där kanske inte är så svårt.
Hittade ett ställe där jag diskuterar mat, eller rättare sagt kommenterar en annan persons matvanor (som han hade dålig koll på själv visade det sig).
Se vad ni själva tycker...
 
UrisWouk: Jag själv, äter endast, mjölk, ägg, fisk och vegetabilier.
Däggdjur, fågel och skaldjur, undviker jag, från Januari 2000.
 
UrisWouk fortsätter...
Och jag går ännu längre, än vad Lagen säger i, 3 Mosebok 11 :
Jag äter nämligen endast,
mjölk, ägg, fisk och vegetabilier.
 
ljusblo (jag): ....och anledningen till det är att du följer 3 Mosebok, eller??
Den dieten känns tunn och lyckas du hålla den så är jag impad....men jag tror inte att du ler åt den varje dag.
Bara ägg till frukost då eller??
Byt ut den meningslösa mjölken mot grädde i alla fall...
...lovar att inte säga något till Moseponken.
 
UrisWouk: Mjölk och ägg,
är för mig viktiga ingredienser,
i alla mina vegetariska- fisk- rätter.
Och de rätterna finns på alla restauranger, inklusive lunchbuffèer.
Jag har dessutom, en stor respekt, för Bibeln:s Mose !
 
ljusblo: Plötsligt känner jag att jag har en väldig lust att läsa den där 3 Mosebok för att gotta i mig vad du i övrigt lever för ett liv.
Fantasin skenar just nu kan jag lova.

Respekt eller inte men varför äta en kost som man inte lär bli varken mätt eller glad på ??
Konstigt ändå att du tycker att det är okej att äta lunchbuffeer på restauranger...
Har du verkligen koll på vad dom har i rätterna då??
 
UrisWouk: Ja, läs igenom hela Bibeln, både Gamla Testamentet och Nya Testamentet.
Det är mycket enkelt :
Jag äter inte, däggdjur och fågel.   
 
ljusblo:....att inte äta däggdjur eller fågel är en sak, en helt annan att man bara äter mjölk, ägg, fisk och vegetabilier...
 
UrisWouk: Jag citèrar :
" vegetabilier ( av lat. vegetabilis `som växer`) produkter ur växtriket. Adj. vegetabilisk. "
 
ljusblo: ....ehhh, jo, den saken fattade jag.
Typ bara den...
 
UrisWouk:
Är det någon mer fråga du vill ställa, vad gäller min kost ?
 
ljusblo: att inte äta däggdjur eller fågel är en sak, en helt annan att man bara äter mjölk, ägg, fisk och vegetabilier...
Äter du allt förutom däggdjur och fågel ELLER äter du bara mjölk, ägg, fisk och vegetabilier??
Which one ??
 
UrisWouk: Jag äter allt, förutom däggdjur och fågel !
När jag skriver, " mjölk ", så menar jag alla mejeriprodukter, inklusive ost.
Hör här, du kan Googla på, " kostcirkeln " !
Jag äter alltså följande :
Mejeriprodukter, som all slags mjölk och ost.
Fisk, Ägg, Frön, Mandlar, Linser, Baljväxter ( Sockerärtor och Spritärtor, Lat. Pisum Sativum ), Bönor och Valnötter.
Alla slags Rotfrukter.
Alla slags Grönsaker.
Alla slags Frukter och Bär.
Bröd och alla slags Spannmål.
Matfett, som vegetabiliska oljor.
 
ljusblo:.tycker du att det låter fräckare eller är det bibelcitat som du vill efterlikna genom att säga "Jag själv, äter endast, mjölk, ägg, fisk och vegetabilier" vilket visar sig inte stämmer ??
Du kunde struntat i den osanna meningen och bara konstaterat att du inte äter däggdjur, fågel och skaldjur.
Missade visst att svara på din kommentar om att jag skulle läsa bibeln.
Det kommer jag inte att göra.
Inte en rad.
 
Monorin: Tjena Ljusblo,
Haha nej det står ingenstans i Bibeln att man ska äta bara mjölk fisk och vegetabilier eller något liknade.
Det står att vi får äta all mat.
I gamla testamentet står det typ att man bara får äta klövdjur..och innan synda fallet fick man inte äta djur alls.
UrisWouk ville nog bara inte vara så detaljerad, han är precis som alla andra människor, äter bara det man tycker om att äta och tycker känns rätt att äta. Precis som vegetarianer..veganer..fruktaner..fallsfrukt folken etc
Det är genom att läsa Bibeln man verkligen kan argumentera emot det som står i den :P
Man kan läsa den bara som bra litteratur.
Men det tjänar inget vidare till att läsa den om man inte tror, då förstår man ändå inte det som står i den.
 
ljusblo: jag läser hellre annat...
UrisWouk inledde den här tråden genom att berätta vad han åt...."endast" stod det och det höll han fast vid i säkert fem olika inlägg.
Jag tyckte det lät konstigt, ologiskt och väldigt osmart.
Då visar det sig att det inte var "endast" dom sakerna han åt.
Varför bluffa?
 
UrisWouk: Jag är, Mjölk, Ägg, Fisk, Vegetarian ( Leche, Huevos, Pescados, Vegetarianos ).
Jag tror att huvudsaken är att, man äter som det känns bäst för en själv, sen kan det ju se olika ut.
 
Nu när jag åter tittar in där igen så inser jag att inte mycket har hänt på ett år.
Får se om jag får lust att skriva någonting någonstans, men det blir inte idag.
 
Joodå, visst vet jag att Coventry City vann sin match idag.
Dom vann med 4-0.
Förra helgen så spelade dom också och jag har inte berättat för er hur det gick då.
Jag hade inte livekoll då utan smög upp resultat lite senare.
Började med att titta på hur många mål motståndarna, Bristol City gjorde.
4
Men helvete....var min tanke då.
Så tittade jag uppgiven hur många vi gjorde.
L. Clarke (PG) 27'
1 - 0
2 - 0
B. Daniels45'+1
3 - 0
3 - 1
3 - 2
3 - 3
4 - 3
4 - 4
5 - 4
 
Hahahaahaaa....
Om vi nu ska sluta skratta och istället gråta så tittade jag till på tabellen idag.
Hade på känn att det var något som inte var som det skulle och när jag hittade oss sist i tabellen så fattade jag.
Man börjar bli van liksom...
193-31
203-31
213-51
223-30
233-120
243+4-4    Vi har som synes - 4 poäng och med andra ord så hade vi då -10 när serien startade.
Fantastiskt...
 

Tur att jag struntade i att springa stadsloppet idag för det var tydligen en jäkla massa folk och det hade varit trångt som attan dom första kilometrarna.
Ända anledningen till att vara med hade varit att jaga en bra tid, vilket inte är lätt när det är trångt.
Imorgon tar vi en ny löpning, garanterat utan magproblem och spykänslor vareviga meter.
Natti... 
 
 

6 kommentarer:

Unknown sa...

*ler* kaffe är det som får livet att lyfta. Dåligt kaffe är en skymf mot mänskligheten och mot mig som person. Men gorme-filter?! Du får helt enkelt smaka på mitt kaffe med ICA-basic filer och se om det är någon skillnad! :-)

lillaaasen sa...

När ska jag komma??

Unknown sa...

hahah lördag, ta med skruvdragare så du kan göra nytta och hjälpa mig flytta köket *ler*

lillaaasen sa...

Låter som en strålande dag...
Kommer lagom död, lagom svettig, med en medalj runt halsen.

Unknown sa...

Jag har ju faktiskt sedan en vecka tillbaks dusch! Med varmvatten!

Stina sa...

Jag brukar tänka som du; Vad är det för skillnad på alla dessa olika filter?? Har provat olika, även gourmet-filter. Men nu senast när jag köpte filter hade jag bråttom, ryckte åt mig Original och rusade vidare.
Det visade sig vara ett dåligt val eftersom Original innebär BLEKTA filter. Snacka om onödigt :-(
Nästa gång blir det nog gourmet ;-)