HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

onsdag 16 oktober 2013

Bli inte förkylda

Sjuklingen håller sig extremt lugn denna dag och när jag skrivit lite här så ska också pekpingrarna få vila.
Hittade på Fitness Lifestyle 9 tips som gör risken att bli förkyld mindre.
Jag klickar mig tvivlande in.
Jag läser och känner att jag måste kommentera hur duktig jag egentligen är på dom här sakerna.
Mina procentsatser kan inte vara svåra att förstå.

SNUVA SNUVAN – 9 TIPS SOM FUNKAR
1. Tvätta händerna noggrant och ofta. Ibland på jobbet så slår det mig att jag nog borde tvätta händerna sen....men när det är dags för sen så har jag både glömt det och rusat iväg till nästa måste. 10%
2. Använd handsprit när du vistas i offentliga miljöer. Frågan är om det behövs. Jag gör det aldrig. 0%
3. Ät så »ren« mat som möjligt, undvik hel- och halvfabrikat. Inte ens ett paket bacon är ju "rent" 93%
4. Ät mycket frukt och grönt i olika färger. Nej tack till frukt, men grönt i olika färger (ehhh...) som innehåller så mycket mer nyttigheter än de söta frukterna. Kanske äter jag mest gröna och vita grönsaker så jag får bli bättre på dom gula och röda. 98% på det gröna vilket är det rätta trots att dom tagit med frukten. Antioxidanterna och vitaminerna var ju det viktiga, inte sockret och vattnet.
5. Var mycket noga med sömnen. Lägg dig senast 22.00! Sover ofta en timme efter jobbet och går sedan och lägger mig 00:00. Måste försöka att klara den här punkten på ett bättre sätt då den inte bara är viktig för hälsan utan också för vikten och för vilan och återuppbyggnaden efter träning. 10%
6. Vädra mycket. Måste bli bättre, både med att låta ett fönster stå öppet och att släppa ut sängkläderna i den friska luften några timmar. 10%
7. Byt sängkläder och handdukar ofta. Handdukar byter jag väldigt ofta. Kan bli bättre på sängkläder. 50%
8. Var ute i friska luften, se till att få dagsljus varje dag. Det får jag. 100%
9. Undvik att bli frusen och nedkyld. Håll dig varm! Måste bli bättre på att ta mig in i duschen ganska snabbt efter träning. 60%

Bra och ganska väntade punkter.
Saknade dock att man ska dricka vatten som brukar förekomma.
Jag har sagt det hundra gånger förut, men jag måste satsa på att bli bättre på det.
Det oväntade i artikeln kommer nu då dom ska ge lite kostråd.
Överraskande bra...



BOOSTA DIN KOST!
Boosta dig med näring, vitaminer och antioxidanter. Ha för vana att använda grönsaker, frukt och bär i alla möjliga färger och former. Det är i färgen antioxidanterna finns och olika färger ger därför olika antioxidanter. Att använda kryddor i matlagningen är också en hit! Var noga med att aldrig bli vrålhungrig; när blodsockret blir för lågt är man mer mottaglig för infektioner.


EXEMPEL PÅ EN DAGSMENY SOM STÄRKER IMMUNFÖRSVARET:
Frukost:
2 dl bär (hallon, blåbär, jordgubbar) och 2 dl färskpressad apelsinjuice, mixa till en soppa. Värm den gärna en stund i mikron! Till detta en omelett på 2 äggulor, 4 äggvitor, lite tomater och bitar av påläggskalkon. Krydda med vitlök, chili, salt och peppar.

Mellanmål: Två bitar mörk, riven choklad, hackade valfria nötter, en mosad banan som blandas med 150 gram lättkesella. En kopp te.
Ojjj...det här hoppar vi givetvis över. Lättkesella var ett riktigt dåligt tips.
Resten också förresten.
Ta en matsked majonnäs och en matsked creme fraiche (inte lätt) till frukostomeletten så klarar du dig lätt till lunchen.

Lunch: Citronlax i folie med kokos- och koriander-röra och quinoa.

Mellanmål: Broccolismoothie

Middag: Viltskav med råris, blandade grönsaker, rårörda lingon.

Kvällsmål: Nyponsufflé och ingefärste.

Råkade på min nya sida för löparlopp söka efter lopp på Madeira.
Mest för skoj skull, för att se hur och var och när...
Hittade en halvmara, tydligen ganska platt, ganska mycket runt centrum och hamnen.
Så hittade jag den här...
http://vimeo.com/71006489
Titta och njut.

Nu vila....så får vi se om pekfingrarna och hjärnan klarar av att skriva om lite bönder om några timmar.

Inga kommentarer: