HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

måndag 7 oktober 2013

Jag löper vidare i mina tankar

Jo, visst har jag tänkt i alla fall en liten tanke idag åt min spade och åt mina fiskar i dammen, men det som jag har aningen svårt att släppa är det där loppet igår.
Jag sprang bra men kom ändå inte under 1,40, vilket jag var säker på att jag skulle fixa om allt gick som det skulle.
Nu är det egentligen inte loppet igår som jag haft i tankarna utan som bättre är, framtida lopp.
Hur ska jag göra för att bli en bättre/snabbare löpare ??
Vill jag bli en bättre/snabbare löpare ??
Svaret på fråga två är nog lätt konstaterat att visst vill jag det.
Annars så skulle jag inte haft saken i tanken idag och inte heller nu suttit här med min halvfulla kopp kaffe.
För att svara på fråga ett så får jag väl tänka efter i alla fall lite, men egentligen så är nog svaret ganska lätt där också.
* Träna mer....och smartare....löpning tre gånger i veckan vore ett bra mål, varav ett av de tre ska vara ett intervallpass.
Saken är ju den att jag springer alla mina pass på ungefär samma sätt.
Jag springer relativt långt och ibland till och med långt.
Mitt tempo håller sig alltid på ungefär 4,45 tempo.
Ingenstans läser jag att det är så man ska träna om det nu finns en mall på den saken.
Det gör det nog, ialla fall på ett ungefär.
Vissa pass så ska man springa fort...
Andra pass springer man långsamt.
Lämpligt är att springa fort under intervaller, snabbdistans och i fartlek.
Långsamt på långpassen.
Nu är ju jag dålig på att springa långsamt och som det nu varit med löpning bara en gång i veckan så spelar det nog inte jättestor roll att mina långpass varit relativt snabba.
Risken för överträning är inte stor vid löpning en gång i veckan:-)
 * Jag väger ungefär 79 kilo idag och jag tror det skulle göra en viss skillnad om jag minskade den vikten med två-tre kilo.
Det klarar jag bara jag vill.
* Annan träning....måste jag öka.
Det som är värt att satsa på är mage och ryggträning men även viss styrketräning för benen.
Jag har inte forskat i hur, när och varför, men det borde jag göra inför vintern.

Jag visste väl att jag någon gång i april skrev ut på jogg.se hur mina mål för säsongen såg ut.
Lägg då märke till att det här var mål, alltså något att sträva emot.


5 km.........21 min.
10 km.......44 min.
halvmara..1 tim 38min.
maraton...3 tim 33 min.
klara 8 UI


För att kolla läget på dessa nu i oktober så är det lätt att konstatera att det inte ser vidare bra ut.
Vi benar lite....
5 km har jag inte sprungit på träning och inte heller på lopp.
Jag var anmäld till Superloppet i Skärblacka, men fick förhinder.

10 km sprang jag en gång på träning, fast det var som en utmaning på jogg.se ´s forum.
44,02 på 10,02 km blev resultatet då och det var väl under gränsen, men eftersom målen ska vara på tävling så....
Har inte sprungit något 10 kilometerslopp heller och då är det svårt att lyckas.
Om 13 dagar så är det Höstmilen som i och för sig är 10,6 kilometer men där har jag chansen.
En väldigt liten chans men tanke på distansen och en jobbig sista halva i terräng.

1,38 på halvmara går jag också bet på efter gårdagens "misslyckande".
1,43,57 på Kanallöpet i maj i grym motvind.
1,40,13 på Broloppet igår.
Tittade till på ett träningspassför exakt en månad sedan, den 7 september...
Jag sprang då 31,92 kilometer efter lite dålig koll på vägarna.
Efter 21,1 kilometer på det passet så hade jag sprungit i 1,38,20.
Intressant.
Det var ingen vind att tala om den dagen och jag hade ingen nedförsprofil på sträckan heller.
Det blir ingen mer halvmara i år.

Ett maraton har jag ju kvar och det är i Valencia om 41 dagar.
Ja, jag hoppas absolut att jag klarar 3,33 då och till och med 3,30 vill jag nå.
4,23,51 på Vansbro maraton i juli, på en tuff, extra lång terrängmara.
3,58,04  på Finspångs maraton i augusti, efter en helvetestur i hettan där inte mycket fungerade.
Dags för en bra mara i Valencia med andra ord.

UI som betyder ultraintervaller, gjorde jag ju den 20 juli.
Jag klarade alla 8 på ett till på köpet mycket bra sätt.
Jag snittade dom åtta milarna under 50 minuter.
Årets klart bästa prestation....hittills....

Skönt att jag där i alla fall kunde bocka för ett av mina mål, trots att det inte handlade om en riktigt tävling den gången.
 

Efter mina åtta mil den 20 juli 2013.
Här har jag legat på rygg på min altan i tio minuter, varav den sista minuten fått upp armarna mot himlen som en segergest.

Tydligen så vara Motala tidning på plats igår under Broloppet och dom hade till och med en liverapportering.
Så här såg det ut klockan 14:41, med andra ord en knapp minut efter att jag gått i mål.


1.40 sedan starten. Löparna på upploppet lyfts av publiken och många avslutar med en riktig rackarspurt. Härligt att höra Motalabornas uppskattningen för dessa motionärer.

Han måste ha sett min spurt där va....;-)

Studiedag imorgon vilket innebär en fritadag, med lång sväng till skogen, för det är ju tisdag.


Inga kommentarer: