HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

lördag 19 oktober 2013

Fågelhistorien

Arbetsdagen gick bra...
Nu gäller det bara att få bort förkylningen helt och se till att hålla sig frisk...
Om 25 dagar så ska jag åka till Valencia.
Overkligt...

Helg nu alltså.
Ska se till att få ner lökarna i jorden, röja upp lite allmänt ute och plocka in en del saker.
Just nu är det en halv grad minus här, men i mitten av nästa vecka så blir det betydligt varmare.
Minusgrad lär det bara bli i natt.

Ska vi ta fågelhistorien nu då, när vi inte har så mycket annat att prata om.
Jo, det var en ovanligt observant människa (jag) som i somras skrev dom här orden här på bloggen...

(från 130702)
Kaffet tog jag i stället på Stortorget i Säffle.
Jaa, solen skiner.
När jag satt där och tittade på alla sockermonster som glufsade så såg jag också en kråka som verkade intresserad av cafeborden.
Skulle vara bra kul att ta blodvärden på en kråka...
Kosten som en kråka i stadsmiljö får i sig är inte snyggast.
Pizzakanter, glass, brödsmulor och strips...
Om man tittar en kråka i ögonen så ser man väl förresten hur det bara lyser....socker, socker, socker....
 
(från 130703)
Jo förresten, det här med fåglar och deras blodvärden.
När jag åt förut så satt en typ 15 åring och hennes farmor vid bordet intill.
15 åringen åt en baguette och drack en fanta.
Jag hade nästan lust att fråga henne om hon tyckte att det var okej att jag som skattebetalare i det här landet ska betala hennes diabetesmedicin om några år.
Hon var redan så stor så att hon knappt kunde gå.
Baguette och fanta är inte världsrekordbäst i det läget.
Fast....nu var det ju fåglarna ja.
En baguette smular lätt en aning så ganska fort kom det ett antal gråsparvar.
Inte flygandes utan hoppandes tror jag...
Dom var det jäkla fetaste jag sett så flyga kunde dom nog inte.
När tjejen och farmorn gått så tittade gråsparvarna på mig.
Jag tittade tillbaka och sa...
FÅNGA MYGGOR ERA SLÖISAR.
Jag kände helt klart kopplingen mellan våra slöa ungdomar som stoppar in en Gorbys i micron och feta, slöa gråsparvar som inte orkar jaga mygg, utan väljer och småhoppa runt ett cafebord istället.
 
Härom dagen kom då nyheten som inte chockade mig alls...
McDonald's-sjukan dödar stadens fåglar
 
 
Sjukdomen, som fått namnet McDonald's-sjukan, har noterats bland större fåglar som kråkor, kajor och råkor och drabbar framför allt fåglar i stadsmiljö.
Nykläckta ungar får inte längre lika ofta insekter och växtdelar i näbben av sina föräldrar.
Numera stoppar mammorna i sina ungar matrester av hamburgare och annan snabbmat, som de hittar i soptunnor och papperkorgar.

"En slags svält"

Jan-Åke Hillarp kan inte med säkerhet säga hur det påverkar fåglarnas uppväxt. Men gissar att det ger negativa effekter.
– Helt klart är det en slags svält de lider av. Det finns rapporter från flera håll i världen som talar för det, säger han.
Vad som kunnat ses är att redan mycket unga fåglars fjädrar vitfärgas och faller av. Vingpennorna blir kala och fåglarna förlorar förmågan att flyga.
– Den här typen av fåglar kan bli uppåt tjugo år gamla. Nu dör de i stället mycket unga, säger Jan-Åke Hillarp.

Omöjligt att vårda alla

Han kan berätta om ett försök att rädda en ung drabbad fågel.
– Den gavs vård och näringsriktig kost i ett år och blev därigenom frisk igen, säger han.
En så avancerad vård inser alla att det är omöjligt att ge de allt fler insjuknade stadsfåglarna. Och på statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, har man inte kunnat fastslå orsakerna.

Inga djupare analyser

– Vi vet att det kommit rapporter från flera håll i världen om det här och kan konstatera att det handlar om näringsbrist. Men i Sverige har vi inte kunnat göra djupare analyser om varför den uppstått, säger veterinär Caroline Bröjer på SVA

Jaha, vill ni alltså ha koll på dom mest viktiga nyheterna ett antal månader innan det står i aftonblaskan, så häng med mig vidare här.

Trevlig helg!
 
 

Inga kommentarer: