HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

fredag 6 december 2013

Friskispremiär

Premiär på friskis idag och några saker slog mig mer eller mindre direkt.
Som jag ju vet så är det på gränsen till fruktansvärd att springa på löpband.
Om det är löpbandet eller om det är att man springer inomhus i en lokal kan jag förstås inte säga.
Jag sprang inte långt (trots att jag skulle det)
Jag sprang inte fort.
Ändå var det väldigt jobbigt nästan hela tiden.
Att jag i vinter ska ta mig upp på bandet och stanna kvar där springande mer än en timme kan jag nog bara glömma.
En sak som är bra med löpbandet är att man längtar bort från det och det är bra för att plötsligt så drömmer man om att få springa ute.
Där finns det luft, där är det inte stekhett och det går bra mycket lättare av någon anledning.
Om ni nu efter dom här raderna tror att jag kommer att bojkotta bandet resten av vintern så tror ni väldigt fel.
Att träning är jobbigare än att ligga i soffan hemma är självklart.
Träning är jobbigt, kroppen bryts ner under passet och byggs sen upp efteråt.
Jag hade pulsbandet på mig och pulsen var inte alls där jag ville ha den.
Väldigt långt ifrån...
En anledning till att pulsen blir hög är att jag är för dåligt tränad.
En annan är att jag druckit för lite.
Lita på att jag den här vintern kan komma på fler orsaker.
Jag körde styrketräning innan löpningen.
Axlar
Rygg
Ben
Axlar och rygg körde jag ett antal övningar på varje, men ben blev det bara en övning.
Knäböj i en Smithmaskin (där stången rör sig upp och ner vertikalt hur ostadig jag än är) med en liten vikt på stången.
Jag är otroligt svag i dom bakre benmusklerna och det kan jag verkligen jobba stenhårt med i vinter.
Det finns egentligen hur många övningar som helst som jag kan köra där, men jag måste läsa på vilka övningar som är bra för löpningen.
Kände när jag körde rygg att jag nog också måste hitta min gamla styrketräningsbibel, så att jag gör rätt.
   
 
Jag kunde Ove för en massa år sedan och visste hur han genomförde varenda övning.
Den där andra boken där har jag ju faktiskt också, dock utan att ha läst den alls.
 
Nu besökte jag inga maskiner idag utan jobbade enbart med fria vikter.
Jag hinner väl se hur sortimentet ser ut en annan dag.
 
Att jag tränar axlar (och armar och bröst) är för att det är kul och då får det gå före att jag inte blir en bättre löpare av det.
Förhoppningsvis inte sämre heller.
 
Gymet är stort och det finns en himla massa träningsmöjligheter så detta blir kanon.
Om jag tar mig nedför trappan här hemma i morgon bitti, efter knäböjen, det får vi se.
 
Att jag tog mig både till och från jobb idag med mina slitna sommardäck var väl kul.
Kombinationen bra förare och lugnt tempo var väl anledningen.
Hem kom jag ju i och för sig inte, utan jag står längst ner i min backe.
Bittert att skräpvädret håller i sig inte bara över helgen utan jag träffar på det på måndag morgon igen.
Kanske får testa på söndag om jag tar mig uppför postlådebacken så att jag vet...
Bussen är ett alternativ på måndag annars.
Senare i veckan kommer plusgraderna och det tackar jag för.
 
Helg är bra för av någon anledning så hinner det bli en hel del grejer här och där att röja upp i under en arbetsvecka.
Den saken tar jag hand om.
Kanske dyker det upp något mer julpyntigt.
 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ha ha... här fick jag svaret på en fråga jag ställde på jogg:-) Löpband är riktigt ruskigt tråkigt!! Det enda som de funkar riktigt bra till är att kuta intervaller

// Maria i Gistad

lillaaasen sa...

Det är tydligt det....
Lyckas inbilla mig gång på gång att det ska gå att mala på och springa långt på ett löpband, men hittills så har dom tankarna dumpats.
Läste också i något inlägg att vissa upplever det som en träningssak. Tränar man mycket på band så blir kroppen van och det är inte jobbigare där än ute.
Man kan kuta i uppförsbacke också som alternativ till den platta intervallen.