HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

söndag 1 december 2013

Valencia (inte klar)

V A L E N C I A
Som någon, vem det nu var sa så låter det som ett härligt ställe.
Jag har alltid velat åka till Valencia klämmer jag ur mig, men det är såklart skitsnack.
Valencia har varit mitt favolag i Spanien ända sedan Canizares, Ayala, Aimar, Baraja, Vicente och framför allt Carew dominerade.
Då i den vevan så vet jag att dom hade ett inslag från Valencia på "Packat och klart" och det gjorde intryck på mig.
Jag vet att dom visade fräcka byggnader och att solen sken...
Vi säger väl att jag velat åka dit i 10 år då så är vi nog nära sanningen.

Hur kan det komma sig att det nu blev läge att åka då?

Jag tror att jag gled omkring på det vanliga löparforumet och konstaterade att man kan åka utomlands och springa, trots att man inte är elit.
Det är inga konstigheter liksom och folk gör det.
Vet att jag tittade på Barcelonas hemsida, konstaterade att dom hade sitt maraton på våren, konstaterade också att deras hemsida inte lockade ett dugg.
För skoj skull så sökte jag på Valencia maraton, utan att ens veta om det existerade.
Fram kom en hemsida som var fin och en text som berättade att här springer vi maraton i november.
Jag hade då i juni redan anmält mig till Vansbro maraton och Finspång maraton (utan att ha varit i närheten av något maratonlopp på 15 år) men det tog inte lång tid för mig att jag ska till Valencia och springa maraton.
Jo, jag hade kollat att jag på något sätt kunde ta mig flygvägen till Valencia för en rimlig peng, men anmälan till loppet gjorde jag innan jag köpte flygresa.
Att klicka runt och kolla på hotell och försöka förstå var i staden jag ville bo var en process som tog några veckor innan jag till slut bestämde mig för El Coso, som med sitt perfekta läge vid stranden och intill hamnen, i alla fall såg väldigt rätt ut.
Jag hade knappa två kilometer till den långa Turiaparken och ytterliggare en kilometer bort i parken låg alla dom nya fräcka byggnaderna som innehölllite av varje visade det sig. (återkommer till dom)

Att inte åka charter innebär att man får ta och fixa ett och annat själv för dt står inte glada flickor med en pärm i handen och ingen buss att traska in i finns det heller.
Det innebär också att det inte finns fler folk som vill ha mina pengar, för lita på att hon med pärmen inte nöjer sig med vackert väder, hon tar ut lön också.
Att mellanlanda i Paris gjorde väl inte heller så mycket.
Man hann titta lite smått vad dom sålde där och ta en sväng på toa, sen var det dags att kliva ombord igen.
Taxi från flygplats till hotellet gick i raketfart, både för att avståndet var kort, men mest för att chauffören åkte i 120...
Visst hade jag läst att rummet får man tillgång till klockan 15:00, men nog hade jag lagt en slant på att städning och sånt var klart.
Klockan var nu 13:00.
Rummet var inte klart och på den kassa engelskan han i receptionen hade så fick han fram att det var klart 15:00.
Förresten så var det nog mer jag än han som berättade det.
Jag lämnade mitt bagage i receptionen och gick ut på stranden.
Kastade av mig skjorta, skor och strumpor och gillade visserligen sanden mellan tårna, men jag skulle ut i vattnet.
Att jag hade jeans på mig störde mig inte ett dugg.
Dom skulle väl hinna torka på en vecka.
 Sen somnade jag i sanden....
Nae, jag var nog inte tillbaka på hotellet förrän efter fyra, men se då fick jag mitt rum, nummer 201.
Jättefint rum med ett överkast som hade matchat bättre i mitt sovrum här, än det överkastet jag har.


Duschen som var svår att få på var stor nog åt fyra personer.
OBS. jag var där inne ensam, varje gång.
Stor spegel och lång bänk framför gillar jag.

Balkonger hade ingen varken på mitt hotell eller något annat hotell nere vid stranden.
Det kostade nästan dubbelt så mycket att få utikten mot strandhållet och har jag inte balkong så är det inte SÅ viktigt med strandutsikt.
Det här är min utsikt och visst har jag vatten i sikte därborta.
Det som ser turkosaktigt är vatten och det är hamnen som går in där.
Byggnaden till vänster var högkvarteret när Valencia hade Americas cup-seglingen för något år sedan.
En bild över hamnen, men också över formel 1 banan som inte är en bana utan det körs svängar nere i hamnområdet.

Frukost ingick och vad jag läst innan så skulle det vara en bra frukostbuffé.
Jodå, även för kräsna mig så var det väl okej.
Mycket smör och ägg blev det.
Bacon, skinkor, ostar och någon korvbit blev det också.
Och kaffe.
Att dom hade 57 olika sorters bröd varav dom flesta var av det jättesötare slaget imponerar såklart på många, men inte på mig.
Frukter och ett antal juicesorter fanns också, dock ej på mitt bord.

Det bästa med frukosten (delat med kaffet) var utsikten från våning tre.
Lite av stranden och bortåt hamnen har vi till höger....

...och till vänster så var det hav, strand och strandpromenad.
 
Fortsätter en annan dag...


Inga kommentarer: