HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

fredag 19 juli 2013

Citronsyra

Jag som skulle skriva om den utmaning som väntar mig det närmaste dygnet, nämligen ultraintervaller, men jag får vänta en halvtimme med det för nu fick jag lust att skriva om annat.
Ni kanske såg mig insmord med kaffesump runt ögonen igåroch anledningen till den lite udda behandlingen är att jag länge nu haft en klar irritation runt ögonen.
Det är rött, torrt, svullet och ta mig tusan att rynkorna under ögonen har blivit djupare än de värsta diken.
Det kliar som attan och jag är inte sämre (eller bättre) än att jag kliar.
Ibland kittlar det till ordentligt och då är det precis som något väldigt lätt tassar omkring på mitt ögonlock.
Det kanske finns krämer, hallå, kanske du tänker...
Klart att det gör.
Jag har köpt ett antal krämer både på apotek och på andra ställen, men eftersom dessa inte hjälper så testade jag kaffesumpen.
Härom natten så hittade jag ju två krämer som lät lovande, men dom var helt plötsligt mot fotsvamp...
Kaffesumpen som är riktigt kung när man gnuggar in sina händer i den i en halv minut och sedan sköljer av dom.
Lenare händer får man inte...
Tänkte att huden vid ögonen kunde agera liknande.
Att jag inte mötte någon när jag gick så till postlådan (för övrigt bara iklädd kalsonger och ett par tofflor) kanske var tur.
Som jag berättade igår så kliade det inte och det har det nästan inte gjort idag heller.
Sen...
Det är inte jätteofta som jag får en kommentar på min blogg men anonym upplyste mig om att kolla hudrämerna och annan tvål/schampo efter ett ämne vid namn "citric acid".
Jag visste mycket väl vilken äcklig bov citronsyra är, som trycks in här och där i livsmedel.
Citronsyra är inte citronsyra (logiskt va??) (det var det från början, men sen handlade det som det alltid handlar om nämligen att tjäna pengar och då hittar man en annan lösning....en riktigt dålig lösning, giftig rent ut sagt)  utan istället tillsätter man en aggressiv mögelsvamp till majs som startar en jäsning och på så vis utvinns syran. Denna syra är dessutom så frätande att den funkar fint som lösningsmedel.
Och detta kallar man fortfarande lite snyggt Citronsyra.
Citric acid finns det verkligen inte mycket att hitta om på nätet (inte på svenska i alla fall)
Inte en massa bloggar som hoppat på den här lilla saken, vilket är konstigt.
Citric acid finns kan jag meddela på varenda en av mina flaskor i badrummet.
Till och med i min sb12 munvatten finns den i.
Jag duschar ofta och när jag ändå duschar så tvålar jag in mig.


Citronsyra eller E330 som den också kallas ger upphov till en hel del sjukdomar och allergier.
Kanske inte så konstigt att det kliar på ens kropp och att fler och fler barn lider av allergier.
Läser man på en flaska tvål, vad den innehåller så är det bra om man har ganska mycket tid på sig för det är ett gäng ingridienser, den ena konstigare än den tredje.

Jaha, det kliar på mig och jag ska få bort kliandet genom en fotsalva...
Svamp....
Är det svampsporer jag har runt ögonen som fjäderlätt dansar på mina ögonlock.
Låter logiskt...
Jag använder nu inte mer citronsyra, E330 eller mer jävla Citric acid, så det så.
Och går det inte över så köper jag krämen mot fotsvamp och gnuggar gärnet.

Läste förresten nu när jag letat runt, att vissa konstiga tillsatser är klart tillåtna i det här landet när det gäller mänskligt livsmedel.
Samma tillsatser är däremot förbjudna att ha i katt och hundfoder...
Varför??
Jo, för att katter och hundar inte kan läsa och därmed inte få vetskap om vad det faktiskt står i innehållsförteckningen...
Jodå, det svaret ger livsmedelsverket i det här jävla sjuka landet.

Inga kommentarer: