HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

lördag 6 juli 2013

Extremt

Soligt i Karlstad idag (skulle bara fattas annat) och endast en lätt bris från Vänern.
Jag släpade därför med mig min brassestol, lite kaffe och Ann Fernholm dom få stegen ner till stranden.
Där satt jag sedan, iklädd mina blommiga badbyxor, smalare än....de flesta och läste denna bok.
Samtidigt fullständigt omringas jag av barnfamiljer som nästan bara pratar om socker och andra kolhydrater.
Vissa män har så stora shorts så att dom borde rymma en flodhäst.
Ja, om man tar ut mannen såklart.
Några kvinnor har hela, gigantiska dräkter på sig och andra badar med kläder på...
Plötsligt läser jag Ann skriva något som jag har hört Kostdoktorn säga någonting om någongång.
Extremt !!!
Ja, storleken på dessa människor och deras badkläder är extrema...
Fast i boken handlade det om att folk som kanske ändå fattade att lchf-kost vore vettigt tyckte att den var för extrem.
Det kan man tycka.
Man kan tycka att jag är extrem när jag blandar ner min ganska stora smörklick i kaffet på morgonen.
Man kan tycka att det är extremt att välja den fetaste yoghurten, blanda ner en skvätt (eller två) grädde i den för att få den än mer fet och mättande.
Man kan tycka att det är extremt att handla ägg exakt varje gång man tittar in i matbutiken.
Man kan också tycka att det är extremt att säga bye bye till osthyveln och istället skära av ost med kniv....och sedan skära av en lika tjock skiva smör och lägga på osten...namnam.

Men ärligt talat så tycker jag att dagens badkläder är värre och faktiskt så innebär det ju en hel del annat än stora badkläder och stora vågar om man nu vågar sig i vattnet.
Kostdoktorn ja, jag hittade det...
Vad är extremt?

Vilken bild föreställer något extremt? Den vänstra eller den högra?
  • Till vänster opererar man bort friska kroppsorgan. En så kallad Gastric Bypass-operation. Man skär bort magsäcken och en del av tarmen på en överviktig person, för att hindra henne från att äta.
  • Till höger ser vi LCHF-liknande mat, bäst i vetenskapliga test för viktminskning minst 18 gånger om. Mat som liknar vad människor alltid åt förr. Riktig mat.
Jag gissar att du också tycker att bilden till vänster föreställer det extrema. Men så ser man inte saken inom sjukvården. Där ses ofta ännu LCHF-mat som extremt, av personal som är fast i gamla fettskrämda och kalorifixerade tankespår. Fetmaoperationer ses som normalt, något vi borde göra mer av, även fast det redan görs 10 000 årliga operationer.
Vi försöker att på löpande band operera om våra medfödda kroppar för att tåla den västerländska industrimaten. Istället för att anpassa vilken mat vi äter till vad våra kroppar är designade för.
När personer med fetma söker hjälp av sjukvården så får de kostråden som är sämst i test. När de misslyckas med dessa dåliga råd så dras slutsatsen att de är hopplösa fall – för lata, för glupska – och så erbjuder vi oss att skära bort deras friska magsäckar.
Det är sjukt och det måste ändras. Risken är annars att framtiden blir ännu värre. Gastric bypass-kirurgi fungerar inte alltid bra i längden – efter ett år börjar de flesta gå upp i vikt igen. Vad gör vi då? Redan nu experimenteras med ännu mer urspårad kirurgi, som hjärnkirurgi eller inopererade bulimi-slangar för viktminskning.

Läser också något annat som känns lika extremt som fullständigt ofattbart.
Vi i det här landet använder nästan 1 % av bnp på diabetsvård!!!!!
Helt ofattbart....och lita på att den siffran stiger för varje dag.
Att inte regeringen gör något åt den saken säger väl det mesta om hur landet Sverige och förresten hela världen fungerar.

Många hade gått när jag gick men fullproppat var det ett tag.
Mitt rum ser ut ungefär så här.
Till och med vatten har jag borta i hörnet.
 
Nu drar jag till Karlstad.
YEEEEEAAAAHHHHHHHH.....
 

Inga kommentarer: