HALLÅ...

HALLÅ...
Klicka på bilderna så blir dom betydligt större...och roligare.

måndag 8 juli 2013

Semester på hemmaplan

Just där vill jag ha det där hjärtat.
Problemet är att jag måste måla dörren före jag limmar upp hjärtat där.
Skrapa bort målarfärg från fönstren kommer säkert också ske vilken dag som helst nu.

Lyktorna provhängs med järnsnurrorna till hjälp.

När man varit borta i nio dagar så passar gräset på att växa...en mil eller två.
Nu är det klippt och dom här blommorna är döda.

I dammen växer det också.
Om ni förstorar bilden och tittar på vänstra kanten av det mittre näckrosbladet så kan ni skymta en knopp.
Om ni inte har exakt det intresset så kan ni göra något annat...titta på fåglar eller städa runt toaletten.

Klematisen växer också kan jag lova.
Snart kommer dom lila snyggingarna.

Sprickan i berget har slukat en hel del vatten.
Synd bara att jag inte rensat klart där nere, men det där smutsiga vattnet kan jag använda till vattning dom närmaste dagarna.
Det blir bra.

Den blommar friskt och stort.

Avocadokrukan växer det också i.
Hur den där murgrönan hamnat där i har jag ingen aning om.
Den är välkommen hur som helst.

Jaha, då får den hänga där lite oseriöst istället, i alla fall ett tag.
Ett litet hjärta också ...står det "trevlig sommar" på det kanske...

Jag lyssnar som bekant på ljudböcker i bilen och eftersom jag tillbringade några timmar i bilen den senaste perioden av mitt liv så hann jag lyssna lite.
Boken till vänster hann jag med hela under min tur.
Den var väldigt bra!
Var sedan tvungen att testa Katrin Zytomierska´s bok "Dags att bli smal".
Att man var tjock när man började lyssna var alltså poängen och det klargjorde hon flera gånger.
"Du är tjock och det är äckligt"
Allt som handlar om lchf är såklart kul att suga i sig av, men ärligt talat så är hon bara lite väl mycket.
Hennes stockholmsslang och provocerande stil ger ibland upphov till skratt, men efter 50 minuter så orkade jag inte längre.
Lyssnar vidare en annan dag....eventuellt.
Nu har jag istället boken till höger på gång.
Om den är bra så hör jag av mig om den saken.

Jag har idag sett en skata vid flera tillfällen.
En väldigt suspekt krabat som när jag kommit bakom hushörnet, tittat på mig lite skamset precis som han var påkommen med näbben i kakburken och sen lite stressat flugit iväg.
Nu sent på kvällen så får jag syn på det här ljuset...
Jahaja, jag har ju inga kakburkar så den stjärnan har smaskat på ett ljus.
Min syn på fåglar sjunker längre och längre ner...

ICA-reklambladet tittar jag såklart igenom.
Dom har biilig frukt nu och det tycker dom nog att dom är duktiga för.
"Ta ett grönt år" kör dom hårt med, vad nu det kan betyda??
Titta vad som står i den här fina ide´rutan...
"Nyttigt smör.
Med en mosad avocado på smörgåsen istället för smör får du enkelt i dig mer av de enkelomättade fettsyror som kroppen mår bra av"
 
Idioter...
Ja, det är såklart inget fel på avocado för det är både gott och nyttigt, men byt ut den äckliga mackan istället för smöret.
Inledningen "nyttigt smör" är spännande då smör är nyttigt precis som det är.
Ta bort kärnan ur avocadon och fyll hålet med smör så kan vi börja snacka om att kroppen mår bra.
 
Precis det här skriver Ann Fernholm om i sin bok.
Livsmedelsverket pratar om att byta ut fettet mot annat fett och vi i lchf pratar om att byta ut kolhydraterna mot fett.
 
Så här står det i Anns bok om en helt annan sak:
"Eftersom antalet fall av demens beräknas explodera i västvärlden, har läkemedelsbranchen satsat stort på att bromsa alzheimer, den vanligaste formen av demens.
Idag finns bara behandlingar som lindrar symptomen, men ingenting som kan få utvecklingen att stanna av.
Det bolag som lyckas bromsa demensen skulle därför generera stora vinster.
 
Läkemedlesindustrin vill som vanligt inte bota patienter utan i deras intresse ligger det bara att hålla patienterna okej.
Hålla sjukdomen i schack är nog närmare sanningen än att dom faktiskt vill bromsa den.
Att antalet fall kommer att explodera måste få läkemedlesindustrin att plocka fram champagneglasen väl...
Grattis!
Att plocka bort socker och andra kolhydrater gör tydligen att sjukdomen inte springer iväg i alls så mycket som om man tuggar smörgåsar och dricker öl.
Billigare och bättre än att tugga piller dag ut och dag in.
 
Jo, jag vet att det är sommar och glass och annat är gott, speciellt på sommaren.
Att barn måste få smaska en del gott, speciellt på sommaren är en självklarhet, bara så att ni vet min åsikt innan jag tar upp en liten sak.
Hade ju en sol och baddag igår på hemvägen och lyckades höra en mamma skrika till sitt barn som badade...
"Inte drick vattnet Olle, vi har saft med oss om du är törstig"
;-)
Det lät liksom bara lite kul...
Givetvis så ska inte Olle dricka havsvattnet, men är han törstig så ska han nog inte dricka saft heller.
Det borde dom vuxna fatta.
Hallå, dricker man saft SÅ BLIR MAN TÖRSTIG.
 
Nu ska jag klippa mina tånaglar och se om dom är okej efter tordagens bravader.
Jag har lust att springa, men klockan sju imorgon bitti när temperaturen är ok, så är nog lusten inte riktigt lika stor.
Då får det bli kvällslöpning.

Inga kommentarer: